Tvungen loyalitet er en af forklaringerne på, at overraskende få leverandører af de såkaldte Content Management Systemer gik ned med flaget sidste år. Det vurderer en rapport fra konsulenthuset BNP.
? Det er vores indtryk, at mange af leverandørerne har et så lille dækningsbidrag, at forretningen kun lige akkurat kan løbe rundt, siger Per Nygaard, partner i BNP.
Fra 2003 til 2004 gik antallet af CMS-systemer på det danske marked tilbage fra 82 til 42. Fra 2004 til i år er tallet kun reduceret med fem fra 42 til 37 ud af en bruttoliste på 110 systemer.
Har ikke råd
Per Nygaard mener, at en del af dækningsbidraget i de pressede virksomheder kommer fra kunder, der egentlig gerne vil skifte CMS-leverandør, men ikke har råd.
? For en lille virksomhed er et beløb i størrelsesordenen 100.000 kroner og måske helt op til 200.000 kroner for et CMS-system en stor investering, som virksomheden gerne vil holde kørende så længe som muligt, siger Per Nygaard.
En typisk lille eller mellemstor virksomhed skifter simpelthen ikke sin løsning til administration og kommunikation af virksomhedens indhold ud, før det holder op med at virke.
Sammenligner revl og krat
BNP har de sidste fire år udarbejdet undersøgelsen, der stiller skarpt på det danske CMS-marked.
Undersøgelsen sammenligner alle de førende danske og udenlandske CMS-systerms funktionalitet, udfordringer og brugervenlighed.
Blandt de mere levedygtige danske CMS-huse er Sitecore, Synkron, Composite og Dynamic Systems.
? Udover de store er der mere end 100 andre danske CMS-leverandører, som slet ikke bliver taget i betragtning, når de større virksomheder går på indkøb. Ikke fordi systemerne ikke dur, men fordi de dur i en lille virksomhed, men ikke i en stor, siger Per Nygaard.
Udviklingen går ifølge BNP mod CMS-systemer, der giver adgang til og virker som en indgang til mange andre systemer og værktøjer i virksomheden.
? De nyere CMS-systemer ligner faktisk mere en portal end bare et CMS-system, siger Per Nygaard.
Han vurderer, at denne udvikling for mange CMS-leverandører er lakmusprøven på, om deres produkter virkelig lever op til løfterne i brochuren og er i stand til at integrere med værktøjer, dokumenthåndteringssystemer og andre systemer i virksomheden.