De søgerelaterede annoncer bliver stadig mere populære, og det profiterer verdens mest besøgte søgemaskine Google i høj grad på.
Google sælger annoncer, der er målrettet søgeord og som placeres ved siden af søgeresultater og andet indhold på web'en.
I fjerde kvartal udgjorde annonceindtægterne 51 procent af den samlede omsætning på knap seks milliarder kroner. Omsætningen i fjerde kvartal 2003 var kun det halve eller knap tre milliarder kroner.
Overskuddet nåede 1,2 milliarder kroner i kvartalet, hvor det i samme periode året før lå på 154 millioner kroner.
Konkurrenterne kan også
Udover Google har også konkurrenten Yahoo haft et stærkt 2004 fjerde kvartal med næsten fem gange højere overskud sammenlignet med samme periode året før.
Begge virksomheder forudser fortsat stærk vækst i markedet for onlineannoncering også i 2005.
Google er stadig verdens populæreste søgemaskine, men konkurrencen vokser fra virksomheder som Yahoo og Microsoft, der netop har lanceret en søgemaskine baseret på sin egen søgeteknologi. Dertil kommer spillere som Ask Jeeves og America Online.
I december 2004 trak Google knap 35 procent af alle søgninger i USA, mens Yahoo kom ind på en andenplads med 32 procent af søgningerne.
Microsofts MSN stod for 16 procent søgninger, mens Time Warner, der omfatter America Online, var ansvarlig for ni procent af de amerikanske søgninger ifølge analysevirksomheden Comscore Networks.