Google-profit stiger eksplosivt

Søgemaskinen Google fortsætter med at profitere på den voldsomme vækst i markedet for online-annoncer. I fjerde kvartal 2004 blev overskuddet næsten otte gange højere end i samme kvartal året før, hvilket oversteg investorernes i forvejen høje forventninger.

De søgerelaterede annoncer bliver stadig mere populære, og det profiterer verdens mest besøgte søgemaskine Google i høj grad på.

Google sælger annoncer, der er målrettet søgeord og som placeres ved siden af søgeresultater og andet indhold på web'en.

I fjerde kvartal udgjorde annonceindtægterne 51 procent af den samlede omsætning på knap seks milliarder kroner. Omsætningen i fjerde kvartal 2003 var kun det halve eller knap tre milliarder kroner.

Overskuddet nåede 1,2 milliarder kroner i kvartalet, hvor det i samme periode året før lå på 154 millioner kroner.

Konkurrenterne kan også

Udover Google har også konkurrenten Yahoo haft et stærkt 2004 fjerde kvartal med næsten fem gange højere overskud sammenlignet med samme periode året før.

Begge virksomheder forudser fortsat stærk vækst i markedet for onlineannoncering også i 2005.

Google er stadig verdens populæreste søgemaskine, men konkurrencen vokser fra virksomheder som Yahoo og Microsoft, der netop har lanceret en søgemaskine baseret på sin egen søgeteknologi. Dertil kommer spillere som Ask Jeeves og America Online.

I december 2004 trak Google knap 35 procent af alle søgninger i USA, mens Yahoo kom ind på en andenplads med 32 procent af søgningerne.

Microsofts MSN stod for 16 procent søgninger, mens Time Warner, der omfatter America Online, var ansvarlig for ni procent af de amerikanske søgninger ifølge analysevirksomheden Comscore Networks.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere


Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

03. oktober 2025 | Læs mere