Et anpartsselskab uden hverken indtægter eller udgifter er det eneste, den amerikanske producent af hukommelsesmoduler Dataram har tilbage af aktiviteter i Danmark.
? Virksomhedsmæssigt er der ingen fornuft i at beholde ApS'et, men der er et stort skatteunderskud i selskabet, som måske kan blive interessant for os i fremtiden, siger Lars Marcher, der er administrerende direktør for Dataram med adresse i Princeton, New York.
Den amerikanske RAM-producent Dataram Corp. overtog for fire år siden samtlige aktiviteter og aktiver i den kriseramte danske producent af hukommelsesmoduler Memory Card Technology (MCT).
Ny direktør
Dengang var Lars Marcher netop udnævnt som direktør for MCT, og han havde hænderne fulde med at forsøge at få det kuldsejlede selskab på ret køl igen.
? I dag er den overordnede strategi at køre med en salgsafdeling i stedet for et egentlig datterselskab, blandt andet for at reducere omkostningerne til revision og for at skære ned på afrapporteringer til de lokale myndigheder, forklarer Lars Marcher.
Den danske virksomhed MCT gik ned i 2000 med et underskud på 624 millioner kroner. Det store underskud blev nået i løbet af syv måneder. Hertil kom en negativ egenkapital på 511 millioner kroner.
Dataram overtog hele butikken for 267 millioner kroner, hvilket betød, at aktionærerne tabte alt, mens kreditorerne fik mellem 30 og 40 procent af deres tilgodehavende.
38 år på bagen
Dataram Corporation, der har 38 år på bagen i databranchen, er en profitabel virksomhed uden gæld, penge i banken og med vækst i omsætningen.
? Vi har ændret vores forretning, så vi i dag henter halvdelen af vores omsætning hos store kunder som Sony Ericsson og Hitachi. Det er slut med at sælge til detailhandelen, siger Lars Marcher.
Han havde ingen betænkeligheder med at flytte til USA med kone og tre skolesøgende børn, da han fik tilbudt jobbet som næstkommanderende i Dataram.
I dag er han øverste chef i virksomheden, der omsætter for 600-700 millioner kroner om året.
? Dataram er blevet en special-butik, der koncentrerer sig om at sælge hukommelse til supercomputere, store koncerner og OEM-producenter, siger Lars Marcher.
For ham er det blevet hverdag at mødes med ledere af virksomheder som Disney, Google og Wall Street.
? Og de bruger vores produkter i deres systemer. Det er da fantastisk, lyder det.