Navision-hus mister overskud på salgsflop

En fejlslagen satsning på ledelsesrapportering gjorde, at it-firmaet Abakion sidste år var langt fra at indfri forventningerne om et overskud på to millioner kroner. Direktøren forlod jobbet i efteråret, men alligevel ser Navision-huset lyst på fremtiden.

Det kostede stort set hele overskuddet, at Navision-huset Abakion sidste år satsede massivt på området ledelsesrapportering, også kendt som business intelligence (BI).

I stedet for et forventet overskud på to millioner kroner landede bundlinjen på blot 110.000 kroner.

Allerede i efteråret stoppede administrerende direktør og partner Jan Lyngemark, som blev erstattet af Kenneth Gram. Også salgs- og marketingchef Lars Sand Høgsberg, der ligeledes var partner, forlod firmaet.

Den nye direktør, der er en af fem tilbageværende stiftere, erkender det manglende salg, som slet ikke stod mål med de investeringer, der blev foretaget. Fokus på området ledelsesrapportering er sket gennem det danske softwareprodukt Targit.

- Der er ingen tvivl om, at det på ingen måde er tilfredsstillende for os. Vi har nu taget fat på at fokusere vores omkostningsstruktur og fokusere på effektivitet, siger Kenneth Gram.

Kenneth Gram ser derfor lyst på fremtiden, fordi Abakions generelle konsulentforretning går strygende og sidste år isoleret set skabte et overskud på en million kroner.

Abakion A/S Årsregnskab
Millioner kroner20042003
Bruttofortjeneste9,610,0
Resultat af primær drift (EBIT)0,21,9
Resultat før skat 0,21,9
Resultat0,11,3
Egenkapital0,60,5
Antal ansatte1815
Samtidig mener han, at det går godt for et andet af Abakions store forretningsområder, Navision-systemer til trådløs styring af produktion og lager i produktionsvirksomheder.

- Vi begynder at få projekter og kunder inden for det område. Det bærer frugt, og det gør, at vi ser positivt på 2005, fortæller Kenneth Gram.

I alt forventer selskabet med 18 ansatte et overskud på en million kroner i 2005, mens omsætningen forventes at blive stabil.

Abakion blev stiftet af syv partnere i juni 2000, da deres arbejdsgiver, konsulentvirksomheden PCA, blev opkøbt af Deloitte & Touche, som gerne ville ind på Navision-markedet.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S