Dating-firma scorer på net-flirtere

Freeway, der står bag dating-sitet Dating.dk, tjener gode penge på danskernes flirt på nettet og har fuld gang i opbygningen af et større net-konsortium. Selskabet investerer lystigt og holder fortsat øjnene åbne efter nye investeringsmuligheder på internettet efter et år med fire millioner kroner i overskud.

Dating-firmaet Freeway, der står bag Dating.dk, hjælper ikke bare danskere til at score på nettet. Selskabet scorer også selv.

I seneste regnskab er overskuddet før skat forbedret med mere end en tredjedel, og virksomheden har forgrenet sig betragteligt.

På opkøbssiden har Freeway været særdeles aktiv med at købe sig ind i mindre nye skud på internettet.

- Vi vil gerne udvide forretningen og dække nogle flere områder, siger Morten Wagner, der er én af Freeways tre stiftere.

I 2004 er der således investeret i IP-telefoniselskabet Telefin, det elektroniske modemarked Trendsales, teenage dating-sitet Arto og gå-i-byen-sitet Danmarkbynight.

Og så er dvd-udlejningsselskabet DVDzone fusioneret ind i konkurrenten Digitarian. Dating.co.uk er etableret i England, og Freeway har købt sig ind i natklubber, hvor der afvikles Dating.dk-arrangementer.

Dating.dk er motoren

Freeway har i seneste regnskab forbedret resultatet før skat fra 4,2 millioner kroner i 2003 til 5,7 millioner kroner i 2004.

Hvor stor omsætningen er, ønsker selskabet ikke at oplyse. Men bruttofortjenesten er steget knap 50 procent til nu 13,9 millioner kroner.

Det er, trods de efterhånden meget vidtforgrenede aktiviteter i selskabet, stadig Dating.dk, der trækker læsset, oplyser Morten Wagner.

Freeway Aps Årsregnskab
Millioner kroner20042003
Bruttofortjeneste13,99,3
Resultat før finansielle poster5,12,7
Resultat før skat 5,74,2
Resultat4,03,0
Egenkapital4,20,2
Antal ansatte157
Forskellen fra 2003 til 2004 er primært, at Dating.dk er blevet bedre til at tjene penge med bedre features på sitet. Men også at de 50-årige og opefter er kommet mere med.

Og så har den yngre målgruppe fra 15 til 24 mere indstillet sig på, at det er ok at betale for at få adgang til en service på nettet.

Køber dedikerede kræfter

Sidstnævnte målgruppe har Freeway for alvor fået fat i med køb af en ejerandel på over 50 procent af ungdomsportalen Arto.dk.

Sitet har i dag fire gange flere besøgende end Dating.dk, men kan altså ikke måle sig med hensyn til indtjening.

Freeways hastige forgrening kunne nok vække bekymring hos flere for, at selskabet gaber over for meget, men ikke hos Morten Wagner.

Og forklaringen er den opskrift, som Freeway arbejder efter.

- Det er netop derfor, at vi køber halvdelen af et eksisterende firma. Så er der nogle dedikerede folk, der brænder for det og arbejder videre med det, siger Morten Wagner.

Flere skud i vente

Han forventer, at Freeway i 2005 kommer i nærheden af at fordoble overskuddet for 2004.

- Men det afhænger selvfølgelig af, om vi investerer i et eller andet vildt i løbet af året, siger Morten Wagner.

'Et eller andet vildt' kunne ifølge Morten Wagner være en markedsføringskampagne for dating-sitet i England, endnu et nyt site eller noget andet.

Selv så han meget gerne, at Freeway for eksempel selv var i stand til at afvikle overtakserede SMS'er.

- Det er, som med de andre investeringer, et område, der hænger godt sammen med vores øvrige forretningsområder, siger Morten Wagner.

Der går ikke en uge uden, at Freeway får et projekt præsenteret med en forespørgsel om, om Dating.dk-stifterne vil investere i det, oplyser Morten Wagner.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S