Tia Technology, der udspringer af Topdanmarks it-afdeling, sælger forsikringsløsninger til det meste af verden.
Det har selskabet så stor succes med, at det i år for tredje år i træk er havnet på listen over Europas hurtigst voksende virksomheder Deloitte Technology Fast 500. I år som nummer 468.
Tia har længe forhandlet med potentielle kunder i Asien og USA og forventede allerede sidste år, at en kontrakt med den første kunde på det oversøiske marked var tæt på.
? Forventningerne til den første kunde på det oversøiske marked er blevet mere konkrete, men vi har ikke nogen kunder i hverken Kina eller USA endnu, siger Jesper Houlind, partner, Tia Technology.
Lang salgscyklus
Han fortæller, at salget af et produkt som Tias ofte tager mere end 12 måneder fra den første kontakt til en kontrakt er i hus.
? En meget lang salgscyklus kendetegner vores salgsarbejde, men jeg har en god formodning om, at det bliver i år, at vi får den første oversøiske kunde uden for Australien, siger Jesper Houlind.
Tia Technology A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2004 | 2003 |
Omsætning | 43,8 | 26,9 |
Driftsresultat | 17,4 | 8,2 |
Resultat før skat | 17,0 | 8,1 |
Resultat | 11,8 | 5,6 |
Egenkapital | 0,6 | 0,5 |
Antal ansatte | 21 | 20 |
Løsningen har mere end 14.000 daglige brugere og håndterer over 15 millioner policer.
Ud af en omsætning på knap 44 millioner kroner eksporterede Tia i 2004 for godt 38 millioner, mens hjemmemarkedet aftog for knap seks millioner kroner.
? Sådan er udviklingen. Mere salg til udlandet, hvor der findes langt flere forsikringsselskaber og mindre til det hjemlige marked, siger Jesper Houlind.
Bygger communities
Tia Technology arbejder på at skubbe virksomheden fra at være løsningsorienteret til at være kundeorienteret.
? Det væsentlige i det er, at hvor Tia tidligere primært fokuserede på Tia-løsningen som produkt, så har vi de senere år arbejdet meget med brugerskaren. For eksempel ved at arrangere årlige brugerkonferencer og tilbyde uddannelse, siger Jesper Houlind.
Den største konkurrent for Tia er ifølge Jesper Houlind egenudvikling i forsikringsselskaberne, og at kunderne kan have svært ved at sige ja til en så stor og omfattende beslutning, som det er at skifte et forsikringsselskabs it-mæssige livsgrundlag ud.
Vinder 80 procent
Generelt har Tia stor succes med at vinde de ordrer, som de kommer i nærheden af.
? Når først vi er med på en liste over mulige leverandører, så vinder vi mere end 80 procent af de mulige kontrakter. At vi ikke vinder resten hænger som regel sammen med, at de glider ud i sandet og ikke bliver til noget, siger Jesper Houlind.
Forventninger til fremtiden er "udmærkede", men Jesper Houlind ønsker ikke at sætte tal på væksten i forretningen Tia Technology.
Herhjemme er Alm. Brand, Alka Forsikring og Fair Forsikring blandt kunderne. Codan har købt systemet til datterselskaber i Litauen og Letland, og Tryg bruger det i Finland.