Danske, norske og svenske virksomheder markedsfører sig i stor stil på internettet.
Begejstringen for at benytte sig af online-reklamer i det nordlige Europa er så stor, at det nordiske marked er større end det franske på trods af, at den franske økonomi er tre gange større end den nordiske.
Det viser en undersøgelse fra analysevirksomheden Jupiter Research.
Analysen viser også, at markedet for online markedsføring i Norden stiger med 80 procent frem mod 2009.
Søgemaskiner og mobiltelefoner
Væksten kommer især fra søgemaskinereklamer, interaktivt tv og mobiltelefoner.
Ifølge Jupiter havde det samlede marked for net-reklamer i Norden en værdi i 2004 på knap to milliarder kroner. Den værdi ventes at stige til 3,6 milliarder kroner i 2009.
Denne form for markedsføring er meget populær her i de nordiske lande, hvilket illustreres af, at nordiske firmaer bruger fem procent af det samlede markedsføringsbudget på online-reklamer mod kun 2,6 procent i resten af Europa.