Skriv dig op og få tallene først:Så meget tjener din chef og dine kollegaer - og det bliver lønstigningen i år (nok)

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Kender du vær-kunde-i-din-egen-butik-metoden? Den virker hver eneste gang!

I krisetider er der ikke plads til fejl, der sender kunderne i armene på konkurrenter. Og slet ikke fejl, som tager udgangspunkt i dårlige it-drevne processer. Alligevel er de overalt.

Selv de mest optimistiske økonomer spår, at der er hårdere tider forude i 2023. I stedet går diskussionerne på, hvor længe den aktuelle opbremsning kommer til at vare.

Drevet af den ulykkelige krig i Ukraine har vi nu energikrise og rekordhøj inflation – og som konsekvens heraf forbrugere, som holder igen med alt fra julegaver til huskøb.

Det er en giftig cocktail. Og mens it-branchen og it-afdelingerne sandsynligvis igen klarer sig bedre end de fleste andre områder, så er vores kunder og forretninger særligt udsatte.

Der er, med andre ord, ikke plads til fejl, der sender kunderne i armene på konkurrenter. Og slet ikke fejl, som tager udgangspunkt i dårlige it-drevne processer.

Pakken kan hentes - men fire mails siger at den ikke er klar

Alligevel tilbragte jeg sidste weekend en halv dag med at køre mellem flere afdelinger af en landsdækkende elektronikkæde. Alene fordi, ingen på lageret kunne finde den vaskemaskine, som de 30 minutter før havde bekræftet via deres it-system, stod klar.

Eller den store danske supermarkedskæde som forleden morgen sendte mig en SMS om at min vare var klar til udlevering. Før butikken åbnede...

For derefter – over de næste seks timer – at sende mig fire forskellige mails om, at de var i gang med at finde varen. Samme supermarkeds hjemmeside har i øvrigt et kort, hvor filialen er placeret midt på en befærdet Københavnsk vej cirka 600 meter fra den faktiske adresse.

Så de ved ikke om min vare er klar eller ej - og de ved ikke engang hvor de selv bor?!

Vil du spørge til din manglende pakke? Det kræver at du modtager den først

For slet ikke at tale om den landsdækkende fotokæde, som nu tilbyder e-handel.

Den har indtil videre sendt mig to mails om, at mit køb er afsendt, og at jeg kan spore min (dyre) vare hele vejen hjem.

Feltet med trackingnummeret er bare blankt - og mailadressen, som kæden bruger, nægter at svare på mails, før jeg kan opgive et såkaldt RMA-nummer. Et RMA-nummer, som tydeligvis kræver, at jeg modtager pakken.

Det er ren Catch-22, bare uden den høje litterære kvalitet.

Er der ikke en eneste højt betalt kvalitetskonsulent, tester eller måske bare en medarbejder som også er kunde til stede? Åbenbart ikke.

Og det er fint, så handler jeg bare et andet sted næste gang. For der er masser af services, som virker hver gang – og helt ud til forbrugeren.

Kender du vær-kunde-i-din-egen-butik-metoden?

Men må jeg så ikke opfordre til, at man i disse nedgangstider, hvor der nok er færre penge til disruptionworkshops, lederseminarer på eksotiske lokationer og nye spændende machine learning-projekter, prøver den simple men meget effektive vær-kunde-i-din-egen-butik-metode?

Den koster ikke mere end dit billigste produkt samt eventuelt porto. Men til gengæld er der 100 procents garanti for dybere indsigt.