Max Schrems-organisation: Irsk datatilsyn "giver endelig EDPB fingeren"

EDPB havde indstillet Meta-platformen WhatsApp til en enorm GDPR-bøde. Men sådan mente det irske datatilsyn ikke det skulle gå. Og det huer ikke Max Schrems.

Artikel top billede

"DPB giver endelig EDPB fingeren".

Sådan lyder overskriften på det seneste indlæg på den aktivistisk borgerettigheds-organisation Non Of Your Business (NOYB), som er stiftet af faderen til de to Schrems-domme - Max Schrems.

En dom over WhatsApp er netop faldet i det irske datatilsyn (DPB) - dem med fingeren.

5,5 millioner euro skal den Meta-ejede beskedtjeneste betale - det svarer til godt 41 millioner danske kroner.

Summen er, som du måske har regnet ud på nuværende tidpunkt, alt alt for lav, mener NOYB.

"Kernespørgsmålet om dataanvendelse til "formål med adfærdsbaseret reklame, til markedsføringsformål samt til levering af metrics til tredjeparter og udveksling af data med tilknyttede virksomheder" blev ikke behandlet af det irske DPC - på trods af en bindende EDPB's beslutning om, at disse forhold skal undersøges," lyder det i en slet skuffet tone i NOYBs indlæg.

Kagen om WhatsApps indsamling af persondata til målrettet reklame blev indgivet af NOYB for 4,5 år siden.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil