Informationer fra online opslagstavler - weblogs eller blogs - på online opinions- og informations-sites spillede stort set den samme rolle som de traditionelle bærende medier under valgkampen op til det amerikanske præsidentvalg.
Det konkluderer en ny undersøgelse, der tager udgangspunkt i 2004-kampagnen op til det amerikanske præsidentvalg. Det skriver Reuters.
Spiller samme rolle
Undersøgelsen, der er forfatteet af the Pew Internet & American Life Project and consultants Buzzmetrics, måler, hvor meget buzz eller opmærksomhed de forskellige medier skabte.
Den afviser dog, at blogs er på vej til at skubbe traditionelle medier af pinden, når det gælder oplysning og indflydelse.
? Undersøgelsen afliver den opfattelse, at blogs er på vej til at erstatte de traditionelle medier som offentlighedens væsentligste kilde til information, siger Michael Cornfield, seniorkonsulent hos Pew, til Reuters.
Følger selv med i buzz'en
Bloggere følger lige så meget med i den buzz andre skaber, som de selv bruger kræfter på at lave buzz.
? Vores undersøgelse afdækker en kompliceret dynamik, hvor et varmt emne eller konversation lige så godt kan stamme fra bloggerne som fra aviserne eller endog hidrøre fra kampagnefolkene, siger Michael Cornfield.