Bog: Zoom ind på værdien i AI og data hos nordiske virksomheder når blandet andet LEGO deler ud af erfaringerne

Ny bog giver cases via fra blandt andet LEGO og Telia eksempler på, hvordan virksomheder kan udnytte data langt bedre til at styrke forretningen og konkurrenceevnen.

Artikel top billede

Verden er de seneste måneder gået AI-amok. Men udfordringen er som altid hvordan du helt konkret får skabt værdi med den nye teknologi - og helst uden alt for mange dyre svinkeærinder.

Det er der imidlertid massere af inspiration til, i den nye bog ” The Future of Data – How Nordic companies scale and transform with data and AI”.

Bogen bygger på interviews med nordiske virksomheder som Essity, Fortum, LEGO, Neste, Northvolt, Scania, Securitas, Sinch, Telenor, Telia og WirelessCar. Hertil kommer undersøgelser og forskning fra Capgemini, Stockholm School of Economics og Copenhagen Business School.

Blandt bidragsyderne til bogen er Samay Mir, chef for Insights & Data og AI hos Capgemini Danmark samt Associate Professor og centerdirektør på CBS i København, Raghava Rao Mukkamala.

Selve bogen er casebaseret og det er med nedslag i en række nordiske cases fra blandt andet LEGO og Telia at du får eksempler på, hvordan virksomheder kan udnytte data langt bedre til at styrke forretningen og konkurrenceevnen.

Problemstillingen omkring dataparathed og AI belyses blandt andet via cases fra 11 nordiske virksomheder.

Herunder Lego, hvor man i flere år har udnyttet data til at løse udfordringer i den daglige drift alle i forretningsenheder for at skabe forretningsmæssig og konkret værdi i forhold til innovation, kunder, marketing osv.

Her er læren ifølge Valeri Voev, Principal Data Engineer hos The Lego Group, at de digitale teams skal fokusere mere på værdi og resultater og mindre på teknologi og hype som AI og big data.

The Future of Data – How Nordic companies scale and transform with data and AI, bygger på interviews med nordiske virksomheder som Essity, Fortum, Lego , Neste, Northvolt, Scania, Securitas, Sinch, Telenor, Telia og WirelessCar. Hertil kommer undersøgelser og forskning fra hhv. Capgemini, Stockholm School of Economics og Copenhagen Business School.

Bogen kan købes i boghandlere eller online fra 21. marts, 2023.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S