Brancheforeninger: Nej til it-ankenævn

Tele- og it-branchens foreninger ser ikke behovet for et særligt it-ankenævn, selvom Forbrugerrådet og Forbrugerklagenævnet raser over miserable forhold for de kunder, der har købt defekte it-produkter.

Det er ikke vores bord, lyder det fra de forskellige brancheforeninger for tele- og it-selskaber.

Imens hober den ene horrible it-forbrugerhistorie sig op efter den anden hos Forbrugerklagenævnet, der knapt kan følge med klagestrømmen.

Derfor foreslår klagenævnet nu at oprette et særligt ankenævn for it-produkter. Men selvom brancheforeningerne er villige til at snakke om tingene, er et ankenævn ikke højt på dagsordnen.

- Vi føler ikke rigtigt, vi kan hjælpe. Det er jo et forbrugerankenævn, der er tale om. Det er detailleddet, der har ansvaret, siger Jane Eis Larsen, vicedirektør i IT-brancheforeningen.

Ankenævn er godt for branchen

Forbrugerklagenævnet har nu indkaldt detailhandlen og forskellige brancheforeninger til et møde mandag om oprettelsen af et it-ankenævn.

Paradoksalt nok er brancheforeningen Telekommunikationsindustrien ikke inviteret.

Foreningen har været med at oprette tele-ankenævnet, hvor kunder kan klage over teleselskaberne.

- Et ankenævn samler branchen og giver ansvarlighed, og vi kan klart anbefale det, ud fra vores erfaringer. Vi vil da tage det op, hvis man ønsker at gå i dialog med os, siger Ib Tolstrup, direktør i Telekommunikationsindustrien.

Drukner i klager

Nu står forbrugerne med håret i postkassen, når butikkerne ikke har styr på reklamationsretten eller ulovligt reparerer en defekt mobiltelefon mange gange.

Netop den praksis har Elgiganten været så stærkt kritiseret for af Forbrugerrådet, at firmaet har valgt at stramme op. Men det er ikke nok.

- Vi vil gerne være med til at tage den debat, men løsningen skal komme et andet sted fra. Vi kan ikke sige, om der er et behov, for det ligger langt fra vores medlemmers område, siger Jane Eis Larsen.

Dermed mener hun ikke, at det er producenternes opgave at opdrage på detailbranchen og gøre kunderne glade.

Forbrugerklagenævnet tager sig ikke af klager over produkter, der koster mindre end 800 kroner. Dermed er blandt andre kunder til billige mobiltelefoner udelukket fra at klage. Alligevel er klagenævnet ved at drukne i henvendelser.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Brancheforeningen Forbrugerelektronik inden deadline.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere