Hardware-området er den store taber i Microsofts strategi: Falder med en tredjedel

Microsoft har taget sine valg, og hardware har trukket et kort strå. Tiden med pc’er som dominerende computer kommer nok aldrig tilbage.

Artikel top billede

(Foto: Microsoft PR)

Microsoft tjener godt med penge og har en klar strategi for tiden, og der er både vindere og tabere.

Den strategi består i at satse på cloud, modern work og AI – disse hænger selvfølgelig til en vis grad sammen.

Den store taber er hardwareområdet. Et generelt svært marked har især ramt Microsoft, som tyder på at have opgivet ræset om nogensinde at kunne vinde på hardware.

Ved seneste regnskab for første kvartal af 2023 (men som er tredje kvartal af Microsofts regnskabsår 2023 grundet forskudt finansår) faldt omsætningen i ’More Personal Computing’-divisionen i selskabet med ni procent.

Ramt på efterspørgslen

Forretningsbenet blev trukket ned af to område: Salget af Windows-licenser til operativsystemet og salget af enheder – hvilket primært er Surface.

Salget af Windows-licenser som operativsystem til pc’er faldt med 28 procent som følge af et lavere salg af enheder med Windows, og omsætningen af Microsofts egen salg af enheder faldt med hele 30 procent. Og sidste kvartal faldt omsætningen på enheder med 39 procent. Det er altså et område, der styrtdykker.

Endvidere forventer Microsofts CFO Amy Hood, at Windows- og hardware-salget også vil falde næste kvartal i omegnen af 20 procent.

”Pc-efterspørgslen bør svare til tredje kvartal, og givet kanalbeholdningen stadig er høj, vil vores omsætning halte med den samlede markedsvækst, efterhånden som den fortsætter med at normalisere sig. Derfor skulle Windows OEM- og Devices-indtægter begge falde,” udtaler hun i forbindelse med det seneste regnskab.

Det vidner altså om, at der er tale om et område, som tech-giganten ikke satser på i fremtiden.

Især når man tager med i ligningen, at Microsofts store fyringsrunde blandt andet har ramt i hardwareafdelinger som Surface-, HoloLens- og Xbox-afdelingerne.

Selvom Xbox som helhed voksede med tre procent, skyldtes det primært onlinekøb. Hardwareomsætningen for Xbox faldt også med 30 procent.

Og det er da heller ikke meget vi hører om disse områder for tiden, når topcheferne Brad Smith og Satya Nadella holder taler. Her handler det om Cloud og AI – og til tider Microsoft 365 som får tilføjet AI-funktioner.

En længere tendens

Det har selvfølgelig været kendt længe, at Microsoft har skiftet fokus, og det er lykkedes, når man kigger på tallene. Omsætningen på hovedområderne som Azure, Office og Dynamics brager op, mens andre forfalder.

Cloudomsætningen steg hele 22 procent.

Tiden må så vise, hvad der skal ske med Surface, Windows og Xbox – sidstnævnte har især været omdiskuteret i forbindelse med den store modstand, der har været mod opkøbet af Activision Blizzard, selvom Microsoft har ytret, at opkøbet ikke er afgørende for Xbox’ fremtid.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil