Skræmmende læsning: Ringe og forhastede offentlige it-løsninger har store konsekvenser for brugerne

Løsninger, der kræver pasnummer af folk uden pas – eller løsninger, der sender breve fra psykiatrien til mindreårige. Folketingets ombudsmand advarer mod dårlige offentlige it-løsninger - og det er helt på sin plads.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Arbejder du med offentlig digitalisering, og har du ikke læst Politikens glimrende interview med Folketingets ombudsmand, Niels Fenger, så skal du gøre det.

For ombudsmanden siger det i interviewet skræmmende direkte: Den offentlige digitalisering sætter borgernes retssikkerhed under pres.

Ikke fordi en eller anden amokløbende kunstig intelligens har besluttet at rødhårede ikke kan få boligstøtte – og heller ikke fordi de globale techgiganter har fundet på nye krumspring.

Og som Niels Fenger fortæller i interviewet, så er det heller ikke de komplekse juridiske problemstillinger, der driller borgerne, og dermed optager ham.

I stedet er det den stærke fokusering på effektiviseringer og standardisering.

Derfor må ombudsmanden skride ind, når mindreårige er standardmodtagere på breve fra psykiatrien.

Når formularer om opholdstilladelse kræver et pasnummer fra folk uden pas. Eller når ved lovsikrede rettigheder forsvinder, fordi systemet ikke kan tage højde for bisiddere eller advokater.

Den slags er svært at læse om uden at blive bare en smule forarget.

For det er ikke systemernes skyld.

For software er sat i verden for at kunne skalere best practice – i hvert fald indtil de kloge AI-modeller hjælper os med at skabe en endnu bedre best practice.

Det er heller ikke de konkrete sagsbehandleres skyld. De sagsbehandlere, som før digitaliseringen ville have fanget de absurde krav efter to-tre tilfælde eller have opdaget behovet for en håndbåren undtagelse.

Til gengæld er det de chefers skyld, som har accepteret software, der tydeligvis er mast igennem, og hvor den klassiske 80/20-regel betyder, at det er bare ærgerligt med de sidste 20 procent.

Det kan til nød gå i det private, hvor du som kunde kan finde en alternativ leverandør. Men når det handler om borgere, er det selve tilliden til retsstaten, som de dårlige systemer sætter i spil.

Både Politiken og ombudsmanden fortjener derfor stor ros for at sætte fokus på de omkostninger som forsimplede og forhastede systemer har - både for den enkelte og for samfundet.

Du finder interviewet med ombudsmand Niels Fenger her.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S