IBM løfter sløret for ny AI- og dataplatform, Watsonx: Skal gøre det muligt for virksomheder selv at kode og implementere kunstig intelligens  

Når du først har implementeret Watsonx, er det ”meget nemt at tilpasse modellen til hundrede eller tusinde forskellige opgaver, det behøver ikke udføres af nogen med særlig ekspertise," siger IBM’s CEO, Arvind Krishna.

Artikel top billede

(Foto: IBM)

På nationalt amerikansk TV deltog IBM’s kunstige intelligens Watson i quiz-programmet Jeopardy i 2011.

Watson vandt overbevisende over de to menneskelige modstandere. Folk var forbløffede, potentialet i AI var enormt. Men siden har der været relativt stille omkring Watson. Lige indtil nu.

For mere end et årti efter Jeopardy-gimmicken kunne IBM tirsdag eftermiddag løfte sløret for sin nye AI- og dataplatform, Watsonx, der skal hjælpe virksomheder med at integrere kunstig intelligens i deres forretning.

Men denne gang betyder de lavere omkostninger ved at implementere de store sproglige AI-modeller, at chancerne for succes er høje. Det siger IBMs CEO Arvind Krishna ved IBM’s årlige Think-konference til Reuters.

"Når noget bliver 100 gange billigere, skaber det virkelig en attraktion, der er meget, meget anderledes," fortæller Arvind Krishna.

"Den første barriere for at skabe modellen er høj, men når du først har gjort det, er det meget nemt at tilpasse modellen til hundrede eller tusinde forskellige opgaver, det behøver ikke udføres af nogen med særlig ekspertise," fortsætter han.

Virksomheder kan bruge Watsonx-platformen til at træne og implementere AI-modeller, automatisk generere kode ved hjælp af naturligt sprog og bruge forskellige store sprogmodeller til en lang række forskellige formål.

Flere eller færre fyringer på vej?

Arvind Krishna tilføjer, at AI kan reducere visse backoffice-job hos IBM i de kommende år, men "det betyder ikke, at den samlede beskæftigelse falder," siger han og henviser til flere medier, der har afdækket, at IBM sætter ansættelser på pause, fordi AI vil kunne erstatte dem.

"Det giver mulighed for at ”pløje” mange flere investeringer ind i værdiskabende aktiviteter. Vi ansatte flere mennesker, end der blev sluppet, fordi vi ansætter indenfor områder, hvor der er meget mere efterspørgsel fra vores kunder," fortæller Arvind Krishna yderligere til Reuters.

Han tilføjer, at IBM også omfavner et mere åbent økosystem, og at virksomheden samarbejder med bl.a. open source AI-softwareudviklingshubben, Hugging Face.

Er du nysgerrig på, hvordan det egentligt så ud, da IBM’s kunstige intelligens svarede rigtigt på samtlige spørgsmål i Jeopardy, kan du se det på YouTube her.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

BEC

Implementation Consultant

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

Er du vores næste Android-ekspert?

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

SAP logistikproces specialist til Forsvarsministeriet Materiel- og indkøbsstyrelsen

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil