IBM løfter sløret for ny AI- og dataplatform, Watsonx: Skal gøre det muligt for virksomheder selv at kode og implementere kunstig intelligens  

Når du først har implementeret Watsonx, er det ”meget nemt at tilpasse modellen til hundrede eller tusinde forskellige opgaver, det behøver ikke udføres af nogen med særlig ekspertise," siger IBM’s CEO, Arvind Krishna.

Artikel top billede

(Foto: IBM)

På nationalt amerikansk TV deltog IBM’s kunstige intelligens Watson i quiz-programmet Jeopardy i 2011.

Watson vandt overbevisende over de to menneskelige modstandere. Folk var forbløffede, potentialet i AI var enormt. Men siden har der været relativt stille omkring Watson. Lige indtil nu.

For mere end et årti efter Jeopardy-gimmicken kunne IBM tirsdag eftermiddag løfte sløret for sin nye AI- og dataplatform, Watsonx, der skal hjælpe virksomheder med at integrere kunstig intelligens i deres forretning.

Men denne gang betyder de lavere omkostninger ved at implementere de store sproglige AI-modeller, at chancerne for succes er høje. Det siger IBMs CEO Arvind Krishna ved IBM’s årlige Think-konference til Reuters.

"Når noget bliver 100 gange billigere, skaber det virkelig en attraktion, der er meget, meget anderledes," fortæller Arvind Krishna.

"Den første barriere for at skabe modellen er høj, men når du først har gjort det, er det meget nemt at tilpasse modellen til hundrede eller tusinde forskellige opgaver, det behøver ikke udføres af nogen med særlig ekspertise," fortsætter han.

Virksomheder kan bruge Watsonx-platformen til at træne og implementere AI-modeller, automatisk generere kode ved hjælp af naturligt sprog og bruge forskellige store sprogmodeller til en lang række forskellige formål.

Flere eller færre fyringer på vej?

Arvind Krishna tilføjer, at AI kan reducere visse backoffice-job hos IBM i de kommende år, men "det betyder ikke, at den samlede beskæftigelse falder," siger han og henviser til flere medier, der har afdækket, at IBM sætter ansættelser på pause, fordi AI vil kunne erstatte dem.

"Det giver mulighed for at ”pløje” mange flere investeringer ind i værdiskabende aktiviteter. Vi ansatte flere mennesker, end der blev sluppet, fordi vi ansætter indenfor områder, hvor der er meget mere efterspørgsel fra vores kunder," fortæller Arvind Krishna yderligere til Reuters.

Han tilføjer, at IBM også omfavner et mere åbent økosystem, og at virksomheden samarbejder med bl.a. open source AI-softwareudviklingshubben, Hugging Face.

Er du nysgerrig på, hvordan det egentligt så ud, da IBM’s kunstige intelligens svarede rigtigt på samtlige spørgsmål i Jeopardy, kan du se det på YouTube her.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S