Artikel top billede

Bog: Sådan ser iværksætterne i virkeligheden ud – og sådan rådgiver man dem bedst

Ny bog tager livtag med myten om, at alle iværksættere knokler solen sort og primært er motiveret af udsigten til succes og rigdom.

Hvis man ser “Løvens hule” eller læser om iværksættere, er det nemt at få den opfattelse at det hele handler om at arbejde i døgndrift på en blanding af kaffe og Red Bull for at realisere sin drøm om at blive økonomisk uafhængig i en ung alder.

Sådan er der vitterlig også en del iværksættere, som lever – men langtfra alle.

Alligevel skræmmer myten mange andre fra at føre gode ideer ud i livet eller give tilværelsen som egen chef en chance.

For de udbredte forestillinger om iværksætteri skygger for, at der er talrige måder at blive og leve som selvstændig på. Samt at der er talrige bagvedliggende årsager til at tage springet.

Tilsvarende har mange professionelle rådgivere ikke særligt gode forudsætninger for at forstå eller hjælpe iværksætterne.

6. juni udkommer bogen ”Iværksættertyper: Fakta, myter og fremtiden”, som netop kortlægger syv iværksættertyper – livsstils-, team- og vækstiværksætteren, specialisten, risikotageren, pengemageren og idealisten – og også rummer interviews med repræsentanter for hver af dem.

Ifølge forlaget er målet at stille et håndgribeligt redskab til rådighed, og ikke kun for iværksættere.

Men også når der skal laves erhvervspolitiske handleplaner, ligesom bogen med fordel kan læses af rådgivere, bankfolk, business angels, revisorer og investorer, der gerne vil blive lidt bedre til at forstå de planer, ideer og endda personer, de møder på den anden side af bordet.

Titel: Iværksættertyper: Fakta, myter og fremtiden / Forfattere: Mads Váczy Kragh og Eva Beckmann / Udkommer 6. juni