Artikel top billede

(Foto: Microsoft/PR)

Microsofts app-butik til Windows får en kæmpe-overhaling: Blandt de fede nyheder er dog en stor ulempe

Microsoft Store vil gøre det enklere at finde frem til de gode apps og holde fast i dem, når du skifter system. Men med forbedringerne følger flere annoncer.

Microsoft har i årevis forsøgt at få både brugere og udviklere til at anvende sin app-butik til Windows, ’Microsoft Store’ fremfor at køre udenom Windows indbyggede butik.

Til trods for enklere opdatering af apps, samt ikke at opkræve betaling fra udviklerne og muligheden for Android-baserede apps, og endda afskære muligheden helt i visse versioner af Windows, er det ikke lykkedes at få butikken til at køre for selskabet.

Men en stor overhaling er nu på vej og med denne følger flere grunde til at overveje Microsofts app-butik.

Apps, som du kender dem

Senere på året vil Microsoft Store tilbyde mulighed for at huske og genskabe de apps, du har haft installeret på et system, når du migrerer til en ny Windows 11 enhed.

Dine apps og app-ikoner vil fremover genopstå præcis hvor de var før på din forrige enhed, uanset om de ligger i procesbjælken eller i start-menuen, hvilket vil gøre at du hurtigere vil finde dig til rette på din nye maskine.

Funktionen er allerede tilgængelig i Windows 11’s nyeste Preview-version, som kan afprøves igennem Insider-betaprogrammet.

AI alle vegne

Kunstig intelligens er igen et hedt emne ved Microsofts Build-messe, hvor den nye Microsoft Store blev fremvist.

App-butikken snydes derfor heller ikke for AI-assisterede evner, såsom en ny ’AI Hub’ hvor de bedste AI-drevne produkter fra selskabet fremvises.

I selve butikken vil de enkelte apps anmeldelser kunne opsummeres af kunstig intelligens, for hurtigt at give et overblik over, hvad brugerne mener om er program. Microsofts kunstige intelligens vil også assistere med at generere og søge på nøgleord, når der søges efter en ny app.

Du kan læse mere om detaljerne i Microsofts meddelelse her.

Bagsiden: Flere reklamer

Windows 10 og 11 er fyldt med annonce- og reklamefinansierede tiltag, det som bruger kan være svært at undgå.

Nu tildeles mere plads til app-udvikleres reklame, via en ny ’spotlight’ sektion, hvor der vil blive disket op med app-reklamer. Microsoft Adverstising annonce-netværket udvides samtidig til 150 regioner fra og med juni måned.