Gartner: Her er de tre største udfordringer og tendenser inden for compliance lige nu

Analysehuset gartner peger på de tre største tendenser inden for compliance. Økonomisk ustabilitet og politiske spændinger påvirker området.

Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

Compliance-ansatte står over for et pres for at få mest muligt ud af eksisterende ressourcer.

Det siger analysehuset Gartner, der har identificeret de tre afgørende tendenser inden for compliancefunktionerne, som de ansatte skal tage fat på i år: Strammere budgetter, skiftende arbejdskraft og organisatorisk dynamik og øgede investeringer i teknologi.

"Konfronteret med økonomisk volatilitet, et stramt arbejdsmarked og stigende geopolitiske spændinger tilpasser compliance-afdelinger deres arbejdsgange til et stadig mere komplekst landskab," udtaler Chris Audet, forskningschef hos Gartner for Legal, Risk & Compliance Leaders, i en meddelelse og fortsætter:

"For at håndtere disse udfordringer med succes bør compliance-ledere fokusere på at optimere deres udgifter og personalebeslutninger, justere eksisterende budgetter, optimere afdelingens produktivitet og foretage teknologiinvesteringer, hvor det er nødvendigt."

1. Strammere budgetter

Inflation, stigende renter og stigende energipriser har været store temaer i løbet af året, hvilket har gjort, at mange virksomheder er tilbageholdende, når det kommer til økonomi.

Derfor skal compliance-ledere arbejde i et omkostningseffektivt miljø. Samtidig er der dog kommet mere regulering – og der er mere på vej – som der skal styr på.

Dette sætter compliance-medarbejderene i en svær position.

"Størstedelen af ​​et typisk overholdelsesbudget bruges på personale," siger Chris Audet.

"I betragtning af at budgetterne er flade, og lønkravene stiger med inflationen, bliver fastholdelse dobbelt vigtig."

Gartner påpeger dog, at der de senere år er sket et skub i automatiserings-teknologier, som kan gøre, at virksomheder kan øge arbejdsproduktiviteten selv i en økonomisk nedtur.

2. Ændring af arbejds- og organisationsdynamik

Ifølge analysehuset har compliance-afdelinger oplevet et fald i antallet af fuldtidsansatte siden 2020 på globalt plan. Og de fleste virksomheder planlægger ikke at ansatte nye i 2023.

"Øget reguleringskontrol og stigende geopolitiske spændinger har belastet compliancemedarbejdere i de seneste år. Sammen med et mere konkurrencepræget talentmarked har det været svært for mange compliance-ledere at holde på deres eksisterende personale samt at øge størrelsen af ​​deres afdelinger,” udtaler Chris Audet.

3. Compliance-folk forventer øgede investeringer i teknologi i 2023

Folk inden for compliance forventer, at ny teknologi vil være et af de områder, hvor virksomheder investere mest i år. Forventningerne går på investeringer i systemer til styring af compliance- og dataetik samt risikostyring.

"Denne forventede stigning er sandsynligvis et svar på stigende inflationsrater og et stærkt konkurrencepræget arbejdsmarked," udtaler Audet og fortsætter:

"I stedet for udelukkende at stole på kapital for at udføre disse øgede arbejdsbyrder, henvender mange compliance-ledere sig til teknologiske værktøjer til at understøtte deres arbejde."

Et populært emne

Compliance er et ombejlet emne i den seneste tid. Mange tech-virksomheder har udviklet software til håndtering af de mange regler, der skal leves op til, og der er sket en stor konkurrence i forhold til at få solgt disse.

I samme ombæring kommer der også mere regulering fra EU.

Eksempelvis er NIS2-direktivet på vej og skal være implementeret inden for et år, mens Cyber Resilience Act netop er gået igennem EU-Parlamentet.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S