Meta klar med splinternyt AR-headset: Her er Meta Quest 3

Meta vil tage kampen op med Apple med totalt redesignet version af selskabets Quest-headset, der på alle niveauer spiller med musklerne.

Artikel top billede

(Foto: Meta)

Facebook- og Instagram-ejer Meta er efter lang tids forberedelse klar med nyeste version af selskabets AR-headset, som er tredje skud på stammen.

Meta løftede sløret for den kommende AR-brille Meta Quest 3 i sommer, men dengang var der ikke rigtigt noget at vise frem.

Det er der nu, hvor topchef Mark Zuckerberg onsdag aften præsenterede den nye brille på Metas virtuelle Meta Connect-event.

Meta har prissat Meta Quest 3 i billigste udgave til 500 dollar - 3.600 kroner.

For de penge får man stærkt forbedret performance, bedre skærmopløsning, nye mixed reality-features og en slankere, lettere og - ifølge Meta - mere komfortabel udformning af headsettet.

Desuden - og det er måske den vigtigste nye feature - åbner Meta for første gang med såkaldt ‘see through’-teknologi i det nye headset.

Dens forgænger, Meta Quest 2, var alene beregnet til virtual reality.

Men med Quest 3 bliver det muligt at se gennem brillen, så man kan forene de virtuelle billeder med de fysiske omgivelser via Meta-universet Meta Reality.

Dermed kan man eksempelvis spille virtuelt klaver på sit fysiske skrivebord gennem brillen eller kaste en virtuel bold mod en fysisk væg.

‘See through’-teknologien kommer dog til at koste kassen. Skal du have en Quest 3-brille med denne teknologi, skal du lægge 1.000 dollar på bordet, lyder det fra Meta.

Meta Reality indeholder en række scenarier, som er tilgængelige for Quest 3.

Til december bliver XBox’ cloud-scenarier koblet på, hvilket vil gøre det muligt at spille eksempelvis Halo og Minecraft ‘inde i brillen.’

Det er tre år siden, at Meta lancerede Quest 2 og et års tid siden, at Quest Pro så dagens lys. Og måske vigtigere for Meta er det fire måneder siden, at Apple lancerede konkurrenten Apple Vision Pro, som er markant dyrere end Quest 3.

Mark Zuckerberg kalder Quest 3 for det ‘første mainstream mixed reality headset’ på markedet.

Mark Zuckerberg arbejder efter en langsigtet plan om at udvikle det, som han har kaldt for næste generation internet, som han forestiller sig bliver et virtuelt 3D-rum.

Indtil videre har Meta dog haft svært ved at tiltrække brugere til første forsøg, Metas Horizon World, som angiveligt for tiden kun har et par hundrede tusinder aktive brugere.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Lokal IT Støtte på Aalborg Kaserne

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job