DMdata tavs som en østers efter fremgang

DMdata, der blev overtaget af IBM sidste år, fik vækst i både omsætning og overskud i 2004. Trods fremgangen klapper selskabets ledelse i som en østers, når det drejer sig om, hvordan fremgangen er landet. "Vi kommenterer ikke lokale regnskabstal," lyder beskeden fra det tilknappede selskab.

Overskuddet i DMdata er vokset fra 96 til 138 millioner kroner, og omsætningen er steget med godt 200 millioner.

Hvad der ligger bag de pæne tal, og planerne for forretningen i indeværende år, er det ikke muligt at få at vide efter, at IBM har overtaget selskabet.

Direktør Ole Hamann, der overtager posten som administrerende direktør om en uges tid, når administrerende direktør Flemming L. Jensen går til PBS, vil nemlig ikke sige noget.

Han vil ikke engang sige, at han ikke vil sige noget. Det må IBM's pressechef Rikke Ploug Niemann gøre på hans vegne.

Kan jeg ikke kommentere
? Vi kan ikke kommentere på lokale regnskabstal, forklarer pressechefen.
DMdata A/SÅrsregnskab
Millioner kroner20042003
Omsætning2.062,81.797,6
Bruttofortjeneste917,2718,3
Resultat før skat 190,7138,5
Resultat137,595,8
Egenkapital433,7327,5
Antal ansatte1.301910


Sidste år fortalte DMdatas administrerende direktør, Flemming L. Jensen, om, at selskabet overvejede at etablere sig i Tyskland, og at DMdata ikke var så udsat for konjunktursvingninger, fordi outsourcing af drift ofte er baseret på længerevarende aftaler.

Selv forklarer DMdata i sin regnskabsmeddelelse, at selskabets "forretningsområder omfatter drift af mainframe- og serverbaserede systemer, etablering og drift af netværk og sikkerhedskoncepter."

Blandt de større aftaler er driftsopgaver for A.P. Møller-Mærsk og Danske Bank, der beløber sig til mere end seks milliarder kroner over en tiårig periode.

I 2005 forventer DMdata vækst i omsætningen og en "stabil resultatudvikling."





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.