Fantastiske skærme på vej: Disse CES-nyheder er særdeles seværdige

Det er garanti for et flot udsyn til ens spil og film med årets første skærm-nyheder.

Artikel top billede

(Foto: Dell PR)

Skærme tænkes der oftest ikke synderligt over.

Det er jo en flade, som bare skal fungere, mens fjernsynet serverer noget Netflix, computeren browser på nettet og mobilen disker op med et endeløst Insta-feed.

Men ved årets udgave af klodens største elektronikmesse, Consumer Electronics Show i Las Vegas, USA, blev der fremvist et væld af spændende nye skærme, som satser på at løfte oplevelsen på flere måder.

Til skrivebordene derude satses nu tungt på stadigt mere behagelige, farverige og lynhurtige skærme. Her er oversigten over de skærme, både stationære og bærbare, som der kan ses frem til.

Dell skærm satser på komfort

Dell satser i år på skærme som ikke bare er flotte at se på, men også er behagelige at anvende i længere tid ad gangen med sin to nye buede Ultrasharp 40 og Ultrasharp 34 skærme.

Begge integrerer sensorer, der tilpasser både lysstyrke og mængden af blåt lys, så nethinderne ikke brændes af i utide.

Samtidig diskes op med op til 5K opløsning i et ekstra bredt og buet format, så det hele skulle kunne fås med.

På den tekniske front tilbydes DCI-P3 og HDR 600 farver, lysstyrke og kontrast samt frekvenser op til spilvenlige 120 Hz, mens der er indbygget en USB-C Thunderbolt 4 hub der giver op til 140 watts strømforsyning, Ethernet-, HDMI- og Displayport-tilslutninger.

Prisen oplyses ikke på nuværende tidspunkt, men salgsstarten bliver i årets første kvartal.

Afsindig hurtig LG

Mens Dell satser på komfort, satser den sydkoreanske skærmspecialist LG på fart.

Selskabets nyeste skærm-kreation byder på 27 tommers lærred med Quad-HD opløsning og parrer det med et OLED-panel, der er i stand til at blive opdateret med 480 Hz – eller langt hurtigere end hvad det menneskelige øje er i stand til at opfatte.

Samtidig er selve responstiden reduceret til 0,03 millisekunder, hvilke udelukker at skærmen på nogen måde vil forsinke dig i din gaming.

Skærmen som endnu ikke har nogen modelbetegnelse endnu vil få salgsdebut i andet halvår 2024.

LG lancerede i december et andet særdeles kvikt alternativ i form af skærmen 32GS95E, som kan veksle mellem enten høj 4K opløsning og 240 Hz frekvenser eller Full HD og vilde 480 Hz.

Begge er bygget omkring OLED-teknologi, hvilket er garant for frodige DCI-P3 farver, mens HDR400 certificeringen indikerer at lysstyrken går op til 400 nits.

Razer: 240 Hz i en bærbar

Det er ikke kun på skrivebordet, at du fremover kan få en lynhurtig skærm at spille på.

Det sørger gaming-specialisterne fra Razer for med sin nye Blade 16 gaming-bærbar, som byder på en lynende hurtig 16 tommer OLED-skærm med 240 Hz frekvens.

Altså klodens første bærbar med OLED-skærm med den vilde 240 Hz teknologi ombord.

Hvorvidt der også tilbydes hardware i enheden som kan matche skærmens potentiale, venter selskabet dog lidt med at afsløre endnu til den endelige offentliggørelse i begyndelsen af næste uge.

Skærmens tekniske egenskaber står dog klart. Opløsningen lyder på 2.560 gange 1.600 pixels, mens responstiden lyder på tre millisekunder.

Kontrast og farver er der rigeligt af med 1.000.000:1 kontrastforhold og dækning af det frodige DCI-P3 farverum.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S