Magtbalancen forskydes i Kina: For første gang nogensinde er Apple størst blandt mobil-producenterne

iPhonen er nu den bedst sælgende mobil i det folkerige land.

Artikel top billede

Geopolitiske spændinger, økonomisk afmatning, chip-krig og corona-kvaler er ingen hindring for Apples virksomhed i Kina.

Små 15 år efter, at Apples allerførste iPhone blev introduceret på det kinesiske marked, kan iPhonen nu tage førertrøjen på mobilmarkedet i det folkerige land.

Det viser nyeste opgørelse fra analysehuset IDC.

Heraf fremgår det, at Apple-logoet var at finde på 17,3 procent af telefonerne i 2023 – en fremgang på 0,5 procentpoint i forhold til 2022.

Fremgangen får Apple til at overhale ikke bare en men tre øvrige kinesiske mobilproducenter, Honor, Oppo og Vivo, som tegner sig for henholdsvis 17,1, 16,7 samt 16,5 procent af det kinesiske mobilmarked.

Det er første gange nogensinde, at Apple eller en anden ikke-kinesisk mobilproducent fører på det kinesiske smartphone-marked.

Selvom Apple tager markedsandele, blev det til et dalende styksalg for 2023 i sin helhed, hvor der i alt blev sendt 46,9 millioner iPhones ud på det kinesiske marked - 2,2 procent færre end året før.

I alt blev det til et 271,3 millioner nye smartphones på det kinesiske marked i 2023, fem procent færre end i 2022.

Huawei comeback

Apples førerposition skal ses i lyset af, at den hedengangne mobilkæmpe Huawei gør comeback på det kinesiske marked og tager andele fra de øvrige kinesiske mobilproducenter.

Efter at være nede på omkring 10 procents markedsandele, er selskabet strøget tilbage i mobil-top 4 i senest opgjorte kvartal med 13,9 procent af markedet.

iPhonen overtager verdenen

Apples fremgang på det kinesiske marked er del af en større trend, fremgår det af IDC's tal.

Hvor sydkoreanske Samsung siden 2010 har domineret det globale smartphone-marked, blev førertrøjen i 2023 fravristet af netop Apple.

I året der gik, var en ud af fem af klodens nye smartphones prydet af Apples logo, som i alt tegnede sig for 20,1 procent af det globale mobilsalg.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil