Mark Zuckerberg til amerikanske politikere: Apple og Google skal tvinges til at indføre aldersverifikation

Apples App Store og Google Play bør underlægges regulering, der betyder, at de to tech-giganter bliver tvunget til at indføre aldersverifikation, lyder det fra Facebook-stifteren Mark Zuckerberg i et vidneudsagn for den amerikanske kongres.

Artikel top billede

(Foto: PR-Foto)

Onsdag aften dansk skal cheferne for sociale medier som Facebook-moderselskab Meta, Snap og det tidligere Twitter, som i dag hedder X, stå skoleret for politikerne i den amerikanske kongres.

Det sker i en høring, der handler om platformenes evne til at beskytte unge brugere mod skade fra blandt andet seksualforbrydere.

Ifølge Financial Times vil Metas stifter og topchef Mark Zuckerberg dog benytte lejligheden til at sende en del af ansvaret videre Apple og Google, som ifølge ham burde pålægges at indføre aldersverifikation i deres app-butikker.

“Vi er også tilhængere at indføre industri-standarder, der skal sikre alderssvarende indhold samt begrænse signaler for annoncering til teenagere til alder og geografi og ikke adfærd,” siger Mark Zuckerberg ifølge et forberedt vidneudsagn, som avisen har fået indsigt i.

E-mails offentliggjort

I sit vidneudsagn understreger Mark Zuckerberg ifølge avisen også, at indført mere end 30 forskellige værktøjer og funktioner, der kan bruges til at beskytte børn på selskabets sociale medier.

De amerikanske politikere har dog også før høringen offentliggjort en række e-mail, der viser, at Mark Zuckerberg personligt har afvist et forslag, fremsat af selskabets globale lobbydirektør Nick Clegg, om at øge antallet af medarbejdere, der arbejder med at beskytte børn på platformene.

“De håndplukkede dokumenter, som er blevet offentliggjort, giver ikke den fulde kontekst i forhold til, hvordan selskabet drives og hvordan beslutninger tages,” lyder ifølge Financial Times.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S