Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: Globeteam køber norsk it-konsulenthus / Skattestyrelsen håndterer 266.000 henvendelser med en chatbot / Temu åbner platform åbner markedsplads for europæere / Flere netbutikker outsourcer deres lager

Morgen-briefing: Globeteam køber norsk it-konsulenthus / Skattestyrelsen håndterer 266.000 henvendelser med en chatbot / Temu åbner platform åbner markedsplads for europæere / Flere netbutikker outsourcer deres lager

Velkommen til torsdagens morgenbriefing, som er bragt af Kristoffer Ingemand.

Læs om konsulenthuse, skattestyrelsen og e-handel.

God læselyst.

Globeteam køber norsk it-konsulenthus

Konsulenthuset Globeteam køber det norske konsulenthus Fifteen, som har hovedsæde i Oslo.

Det sker, fordi Globeteam ønsker en større rolle på det norske marked.

"Med opkøbet og navneskiftet får Globeteam en platform på det norske marked. Vi får et team af 15 seniorkonsulenter og en dedikeret leder i Fred Arne Bakken. Teamet har meget stærke kompetencer indenfor infrastruktur, cloudløsninger, IT-sikkerhed og projektledelse. Dette hold af dygtige konsulenter passer som fod i hose i forhold til både vores forretningsområder og kompetencer i Globeteam i Danmark," siger Claus Moldow, CEO for Globeteam, i meddelelsen.

Han oplyser gennemsnitserfaringen i den norske konsulentforretning er 22 år.

"Det norske selskab er bygget op over mange af de samme principper, som vi kender fra Globeteam. Det handler blandt andet om, at vores konsulenter er erfarne folk, som alene løser opgaver på seniorniveau," siger Claus Moldow.

Skattestyrelsen håndterer 266.000 henvendelser med en chatbot

Mange borgere stiller spørgsmål til Skattestyrelsens chatbot. I 2023nslog antallet rekord, da chatbotten håndterede 266.000 borgerhenvendelser.

Chatbotten blev introduceret i 2021.

”Chatbotten bliver mere og mere populær, og det er dejligt at se, at så mange danskere nu er opmærksomme på den og har mod på at stille den et skattespørgsmål. Det kan især skyldes nemheden: Der er aldrig kø, og chatbotten tager altid imod spørgsmål, fx i weekenden, en sen aftenstund, ja sågår nytårsaften,” siger Søren Bork Hansen, underdirektør i Skattestyrelsen, i en pressemeddelelse.

Temu åbner platform åbner markedsplads for europæere

Temu vil åbne en markedsplads for europæiske og amerikanske sælgere.

Temu er en onlinehandelsplatform med base i Boston, USA. Temu sælger kinesiske produkter i 45 lande.

Ifølge en pressemeddelelse har selskabet over 100.000 forhandlere i Kina.

Nu vil selskabet dog åbne op for, at flere kan sælge på platformen, og derved får kunderne også flere valgmuligheder, lyder det i en meddelelse.

Flere netbutikker outsourcer deres lager

Andelen af netbutikker, der outsourcer lageret er vokset markant.

Det fremgår af tal fra Dansk Erhvervs Logistikanalyse.

Andelen af netbutikker, der outsourcer lagerløsningen, er fra 2022 til 2023 steget fora 8 til 13 procent.

”Den anden del handler om økonomi. Den primære grund til at outsource er nemlig ifølge virksomhederne, at de ikke kan gøre det billigere selv. Og i en tid, hvor der er stort fokus på bundlinjen, så giver det god mening, at man lader andre klare lageret, hvis man kan spare penge på det,” udtaler Jens Wedenborg, som arbejder med e-handelslogistik i Dansk Erhverv, i en meddelelse.