Artikel top billede

Elbiler såsom den kommende Citroen Ë-C3 fra Stellantis-koncernen kan blive del af et større dataindsamlings-salgsprojekt. (Foto: William Crozes @ Continental Productions / WILLIAM CROZES)

Kæmpe bilkoncern vil handle med dine kørselsdata: Her er salgsplanen

Data stammende fra biler fra mærker som Peugeot, Citroen og Opel kan blive del af en ny salgsforretning for Stellantis-koncernen.

Stellantis-koncernen, som står bag bilmærker som Peugeot, Citroën, Opel, Alfa Romeo, DS, Maserati og Jeep, afsøger mulighederne for at finde nye indtægtskilder ved at videresælge bil- og kørselsdata til service-udbydere.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Koncernens planer involverer data såsom trafik-, vejr- og vej-forhold, samt oplysninger om elbilers ladetilstand, som kan hjælpe myndigheder med at identificere behov for eksempelvis opførelse af ladestandere, lyder det.

Andre data, der kan komme i spil, er trafikale oplysninger om bilers færden i bybilledet.

Alle data der videresendes, vil blive solgt som anonymiserede datapakker.

Stellantis-gruppen undersøger også mulighederne for at udvikle datalicenser til forsknings og administrativt brug, mens selskabets produktchef for ansvarlige forretninger, Sanjiv Ghate, også åbner op for muligheden til at formidle data til tredjeparter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere