Mark Zuckerberg skyder med skarpt mod Apples nye headset: “Jeg ved, at en masse fanboys bliver sure“

I en ny video angriber Facebook-stifteren Mark Zuckerberg Apples nye headset, Vision Pro, som han - ikke overraskende - mener kommer til kort i en direkte duel mod Quest 3-headsettet, som hans eget firma har udviklet.

Artikel top billede

(Foto: PR-Foto)

Facebooks moderselskab Meta og Apple har været på kant med hinanden i årevis.

Her har konflikten især drejet sig om de to selskabers vidt forskellige syns på privatlivsbeskyttelse.

Det har Apple blandt andet har brugt som begrundelse for at gøre det sværere for apps som eksempelvis Facebook at indsamle data om iPhone-brugere, uden at den enkelte bruger har givet sit eksplicitte samtykke.

Men konflikten mellem de to giganter fik en ny dimension, da Apple i sommer annoncerede sit nye VR-headset, Vision Pro, der er en direkte konkurrent til Metas headset.

Og nu har Facebook-stifteren Mark Zuckerberg lagt en video på Instagram, hvor han skyder med skarpt mod Apples Vision Pro.

“Jeg ved, at en masse fanboys bliver sure, når nogen formaster sig til at sætte spørgsmålstegn ved om Apple bliver lederen i en ny produktkategori,” siger han i den flere minutter lange video.

Her sidder Zuckerberg tilsyneladende afslappet på en sofa, hvor han forklarer, hvorfor Metas Quest 3-headset ifølge ham er både billigere og bedre end Apple

“Jeg mener ikke bare, at Quest 3 er et bedre produkt til prisen. Jeg mener at Quest 3 er bedre produkt. Punktum,” siger han i videoen.

Roser eyetracking

Han erkender dog, at Apples headset tilbyder højere opløsning og samtidig roser han eye-tracking-teknologien i Vision Pro.

Men Mark Zuckerberg – der mildt sagt ikke ligefrem er en uvildig anmelder her - fremhæver, at Quest 3’s til gengæld bedre kan betjenes med en fysisk controller end Apple samt er 120 gram lettere, og dermed ifølge ham er mere behageligt at have på hovedet.

Samtidig påpeger han at Meta, der via selskabet Oculus har udviklet VR-headset i årevis, i øjeblikket kan tilbyde betydeligt mere indhold Apple.

Sidst men ikke mindst understreger Mark Zuckerberg, at Quest 3 er “syv gange mindre dyr” end Apples, og den opmærksomme læser vil her bemærke, at Mark Zuckerberg omhyggeligt undergår at bruge ordet billig om sit headset.

Metas Quest 3 koster 499 dollar, mens startprisen for Apples Vision Pro lyder på 3.499 dollar.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S