Kinesiske Temu køber vildt ind af Google-annoncer, og det presser danske webshops alvorligt

Den kinesiske webshop Temu har  sat gang i en voldsom offensiv i Danmark. Det samme gælder Amazon og kinesiske Shein, og det lægger et voldsomt pres på danske webshops.

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Hvis du synes, at du støder på varer fra Temu hele tiden, når du bevæger dig rundt på nettet, så er det ikke helt skævt.

Den kinesiske webshop har siden efteråret sat gang i en ganske voldsom indsats for at komme ind på det danske marked, og det rammer mange danske webshops, for priserne på annoncer på Google, som mange webshops foretrækker, er røget helt op i skyerne.

Temu køber simpelthen alle de placeringer på Google, selskabet kan.

Annoncer på Google sælges på en slags børs, hvor man byder på de søgeord, man som virksomhed gerne vil have sine varer eksponeret sammen med.

”Det er en syg case, hvor alle vi e-handlere sidder og betaler mere og mere til Google, fordi kinesiske Temu får Googles priser til at stige. Så man skal virkelig holde tungen lige i munden lige nu,” siger Ivan Jæger Christiansen, administrerende direktør for Runningxpert Group, der blandt andet står bag Løbeshop.dk, til Finans.

Ifølge danske Proshop har Amazon og kinesiske Shein sat gang i en tilsvarende voldsom offensiv i Danmark.

Amazon begyndte offensiven i begyndelsen af januar. Selskabet har netop lanceret en dansksproget version af Amazons tyske site.

Varerne, der sælges af Temu, ligner ganske voldsomt den slags, der også sælges af kinesiske Wish - altså meget billige produkter, som ofte lægger sig op ad mærkevarer til helt andre priser.

Ifølge Proshop køber Temu da også nøgleord på Google for originale varemærker, selv om det ikke er det, selskabet sælger.

Senest er det kommet frem, at meget af det legetøj, der sælges på platformen, er ulovligt at sælge i Europa.

Paraplyorganisationen for den europæiske legetøjsindustri TIE har fået undersøgt 19 stykker legetøj købt på Temu. Ingen af produkterne overholdt europæiske lovkrav, og 95 procent af det undersøgte legetøj var decideret farlige for børn.

Den danske legebranche og Dansk Erhverv ønsker skærpede EU-regler.

I sagen om det ulovlige legetøj skriver Temus PR-bureau Agera følgende officielle kommetar fra Temu:

“Efter at have modtaget testresultaterne iværksatte vi straks en intern undersøgelse. 12 af produkterne var allerede blevet fjernet gennem den rutinemæssige produktgennemgang, vi udfører. Vi fjernede hurtigt de resterende produkter den 8. februar 2024. Derfor er ingen af ​​de 19 produkter tilgængelige på vores hjemmeside længere.”

“Produktsikkerhed er af største betydning for os, og vi har styrket overvågningen af ​​denne produktgruppe og dens krav. Vi vil øjeblikkeligt fjerne ikke-kompatible produktlister, så snart vi bliver opmærksomme på dem. Vi har også givet yderligere vejledning til tredjepartssælgere om de skrav, de skal følge.”

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car