Spion-sag: Facebook har i al hemmelighed opfanget og dekrypteret store mængder netværks-data

Med et hemmeligt projekt har Facebook opfanget og dekrypteret store mængder netværks-trafik mellem sine servere og Snapchat-appen for at ‘forstå brugernes handlemønstre.’ Nu venter retssag.

Artikel top billede

(Foto: Brett Jordan)

Med et hidtil hemmeligholdt projekt med navnet ‘Project Ghostbusters’ har Facebook opfanget og dekrypteret store mængder netværks-data om sine brugeres anvendelse af den konkurrerende Snapchat-app.

Projektet blev igangsat i 2016 med det formål at kaste lys over Facebook-brugernes handlemønstre og derved ‘hjælpe Facebook med at konkurrere med Snapchat.’

Sådan lyder det i dokumenter fra et nyt massesøgsmål, som en række brugere har lanceret mod Facebooks moderselskab, Meta, i Californien.

TechChrunch skriver, at dokumenterne afslører, hvordan Facebook dengang arbejdede for at sikre sig konkurrencefordele i forhold til først Snapchat og senere Amazon og YouTube ved at dykke dybt ned i netværks-trafikken mellem selskabets egne servere og de konkurrerende løsninger.

At projektet i første omgang var målrettet Snapchat understreges af navnet ‘Ghostbusters,’ der er en tydelig reference til Snapchats logo, der er et lille lagen-spøgelse på gul baggrund.

Manglede data

Projektet var ifølge søgsmålet en del af Facebooks såkaldte IAPP-program, In-App Action Panel, som anvendte teknologi til at ‘opsnappe og dekryptere’ krypteret app-trafik til konkurrerende platforme.

Rets-dokumenterne viser, at topchef Mark Zuckerberg i en mail 9. juni 2016 skrev til en medarbejder, at Facebook ikke vidste meget om Snapchat, fordi selskabet ikke havde nogen data, da ‘deres trafik er krypteret.’

“Da [Snapchat, red] vokser hurtigt, er det vigtigt at finde en ny måde til at få troværdig data om dem. Måske skal vi udvikle software. I bør finde en måde at gøre dette på,” lyder det i mailen fra Mark Zuckerberg.

Facebook havde imidlertid allerede løsningen klar, nemlig Onavo, som selskabet købte i 2013.

Facebook lukkede iøvrigt Onavo helt ned i 2019 efter, at det kom frem, at selskabet i al hemmelighed havde betalt teenagere for at anvende Onavo for at få adgang til deres web-trafik.

Et snuse-kit

TechCrunch skriver, at Onavo-teamet i 2016 udviklede et kit, som kunne installeres på iOS og Android og som herfra kunne opsnappe trafik til udvalgte subdomæner.

Det gav ‘adgang til at læse det, der ellers ville være krypteret trafik, så vi kan måle in-app brug med en man-in-the-middel tilgang,” lyder det i en mail fra juli 2016.

Facebook udvidede siden brugen af disse kits til også at omfatte YouTube og Amazon.

Ifølge TechCrunch viser retsdokumenterne dog også, at der i Facebook ikke var enighed om, at tilgangen var i orden.

Blandt andet var den daværende direktør for udvikling af infrastruktur, Jay Parikh, bekymret. Det samme var sikkerheds-chefen Pedro Canahuati.

TechCrunch skriver, at hverken Google, Meta eller Snap er vendt tilbage på mediets anmodning om kommentarer.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Leder af Lokal IT-Servicecenter i Birkerød

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Midtjylland

Jyske Bank

Sikringsspecialist til fysisk sikkerhed

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S