Syv års retssag er slut: Google taber til EU og skal betale bøde på 18 milliarder kroner

Efter syv års juridisk kamp mellem EU’s konkurrencemyndigheder og Google, står den amerikanske tech-gigant tilbage som den store taber.

Artikel top billede

(Foto: Adarsh Chauhan/Unsplash)

Googles moderselskab, Alphabet, har netop tabt en retssag mod EU-Kommissionen og modtager en kæmpebøde på 2,42 milliarder euro, svarende til cirka 18 milliarder kroner.

Bøden blev oprindeligt udstedt for syv år siden, efter EU-Kommissionen anklagede Google for konkurrenceforvridende praksis.

I 2017 konkluderede EU-Kommissionen, at Google misbrugte sin dominerende markedsposition ved at fremme sin egen prissammenligningstjeneste på bekostning af mindre europæiske konkurrenter som eksempelvis Pricerunner.

Dette skabte ifølge Kommissionen en ulige konkurrencesituation, hvor Googles egen tjeneste fik uretmæssige fordele. Sagen har siden været gennem retssystemet, da Google appellerede den oprindelige afgørelse.

Nu har EU-Domstolen endeligt afvist Googles appel og fastholder bøden.

Domstolen understregede, at EU-lovgivningen ikke straffer virksomheder for at have en dominerende markedsposition i sig selv, men for at udnytte denne position på en måde, der hæmmer konkurrence og skader både andre virksomheder og forbrugerne.

Milliardbøder i kø for Google

Det er ikke første gang, Google har modtaget store bøder fra EU. I alt har selskabet betalt bøder på 8,25 milliarder euro – cirka 61 milliarder kroner – over det seneste årti for overtrædelser af EU's konkurrenceregler.

Google har desuden flere sager, der stadig venter på afgørelse.

Blandt andet står selskabet over for to andre konkurrenceretssager, der omhandler dets Android-operativsystem og AdSense-annonceplatform.

Sidste år blev Google desuden anklaget for at favorisere egne annonceprodukter, hvilket kan tvinge selskabet til at sælge dele af sin annonceforretning.

Selvom Google har kæmpet hårdt for at undgå milliardbøderne, har EU gentagne gange bevist, at de står fast i deres hårde linje over for tech-giganten.

Google er dog ikke den eneste tech-gigant, der har modtaget milliardbøder.

Apple har også for nylig fået en bøde på næsten 100 milliarder kroner for at have betalt for lidt skat i EU.

Navnenyt fra it-Danmark

Sharp Consumer Electronics har pr. 1. april 2026 ansat Daniel Eriksson som salgsdirektør for de nordiske lande. Han skal især beskæftige sig med at accelerere virksomhedens vækst i Norden. Han kommer fra en stilling som nordisk salgsdirektør hos Hisense. Han har tidligere beskæftiget sig med detailhandel, kommerciel strategi og markedsudvidelser med bemærkelsesværdige resultater til følge. Nyt job

Daniel Eriksson

Sharp Consumer Electronics

Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

Dan Toft

Pinksky ApS

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job