Softwarehuset Cognos, der holdt lukket i Danmark fra 2001 til 2003, lufter efter sin genåbning ambitioner om at øge markedsandelen i Danmark fra 2,7 til 10 procent i løbet af tre år.
Cognos, der er canadisk og udvikler og sælger Business Intelligence-løsninger, har også store ambitioner for firmaets omsætning.
? Vores omsætning voksede sidste år med 26 procent, og i år regner jeg med, at omsætningen vokser med 50 procent, siger Arne Jørgensen, der er landechef for Cognos i Danmark.
Fra 2,7 til 11 procent
I Norden har Cognos ifølge Arne Jørgensen en markedsandel på 11 procent, mens den i Danmark er bare 2,7 procent.
? Mit mål er, at vi i løbet af de næste tre år opnår en markedsandel på 10 procent i Danmark. Det kan ikke være urimeligt set i lyset af den markedsandel, vi har i Norden, siger Arne Jørgensen.
Fra 2,7 procent til 10 procent på tre år kræver en vækst af dimensioner.
Vokser markedsandelen, ligesom målet er for omsætningen med 50 procent i år, når markedsandelen op på godt fire procent, hvilket betyder, at Cognos skal øge sin markedsandel med for eksempel 100 procent i 2006 og 25 procent i 2007 eller 250 procent i løbet begge årene.
I en udsendt pressemeddelelse skriver Cognos oven i købet, at det "erklærede mål er en markedsandel på 10 procent inden for de næste to år" og ikke tre år, som Arne Jørgensen siger.
Overordentlig vanskelig opgave
Selv med et "tæt netværk af partnere" og mere end 300 danske kunder bliver det en overordentlig vanskelig opgave.
? Ja, det er en aggressiv ambition, der kræver hårdt arbejde, men jeg mener, at vi med 14 mand har den kritiske masse, der skal til. Fokus er, at få den repræsentation i Danmark, som vi har i Norden, fastholder Arne Jørgensen.
Han ser Geac Comshare, Business Objects og SAS Institute som selskabets primære konkurrenter alt efter, hvilken sag, der kæmpes om.
Regnskabsåret sluttede den 30. marts, men marketingchef i Cognos Kirsten Ernst kan ikke love regnskabstal før til efteråret.