Power politianmelder Elgiganten for omfattende fusk med førpriser

Elektronik- og hvidevarekæden Power har politianmeldt konkurrenten Elgiganten for omfattende fusk med førpriser. Direktør kalder Elgigantens fremgangsmetode for regulær vildledning af de danske forbrugere.

Artikel top billede

Jeg er rystet på de danske forbrugeres vegne, for her er vi altså langt ud over almindeligt sløseri eller uopmærksomhed. Jeg vil i stedet kalde det regulært og omfattende fusk med førpriserne, siger Jesper Boysen, administrerende direktør i Power. (Foto: Power)

Elektronik- og hvidevarekæden Power har 3. oktober politianmeldt konkurrenten Elgiganten for omfattende fusk med førpriser.

Anmeldelsen gælder brud på regler om prismarkedsføring i forbindelse med Elgigantens igangværende kampagne "Advarsel! Prisfald i Odense".

Baggrunden er mindst 92 tilfælde, hvor Power har observeret, at Elgiganten har sat en vare til salg med en falsk førpris eller slet ikke har oplyst før-prisen, som man ellers skal.

Reglerne siger, at hvis en vare markedsføres med en prisnedsættelse, skal førprisen oplyses. Førprisen er varens laveste pris de seneste 30 dage. Den regel har Elgiganten efter Powers vurdering overtrådt i flere tilfælde.

“Jeg er rystet på de danske forbrugeres vegne, for her er vi altså langt ud over almindeligt sløseri eller uopmærksomhed. Jeg vil i stedet kalde det regulært og omfattende fusk med førpriserne, siger Jesper Boysen, administrerende direktør i Power.

Han er helt med på, at en politianmeldelse kan virke som et drastisk skridt.

“Men det her drejer sig jo ikke om et enkelt tilfælde med en enkelt anonym toaster, men i stedet om en række kendte varemærker og flagskibsprodukter, som er meget efterspurgte hos kunderne. Selvfølgelig kan fejl ske, men her lader det til at være med fuldt overlæg. Derfor har vi valgt at overgive sagen til politiet, siger Jesper Boysen.

Så sent som den 5. september 2024 rettede Power via sin advokat henvendelse til Elgiganten med en kollegial henvisning til en række tilbud, hvor Elgiganten ikke overholdt markedsføringsloven.

Dengang lød forklaringen fra Elgiganten, at ”fejlopsætningen er sket på grund af en menneskelig fejl. Dette er naturligvis meget beklageligt, og det har ikke været hensigten, at kampagnen skulle køre på denne måde”. Herefter blev de ulovlige tilbud rettet.

I samme mail lød det: ”Elgiganten har naturligvis fokus på prismarkedsføringsreglerne og er - ligesom Power - interesseret i, at reglerne overholdes i markedet”.

“Den sidste linje der klinger meget hult i dag”, siger Jesper Boysen.

“Normalt løser vi sådanne problemer internt i branchen, men denne gang er Elgiganten gået for vidt, og vores seneste dialog har åbenlyst ikke haft den store effekt. Power agerer til daglig i en enormt prisfølsom branche, og i sidste ende har vi og resten af detailbranchen kun vores troværdighed og vores gode service at læne os op ad over for kunderne. Derfor er det enormt ødelæggende, når konkurrencen på markedet bliver skævvredet, fordi nogle vælger at snyde med deres prismarkedsføring”, siger Jesper Boysen.

Finans har skrevet om politianmeldelsen og har uden held forsøgt at få en kommentar fra Elgiganten. Elgiganten har heller ikke reageret offentligt på politianmeldelsen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job