It-problemer øger risiko for at forkerte patienter genoplives på danske sygehuse

Sundhedspersonale risikerer ved en fejl at genoplive patienter på trods af, at lægen har ordineret ‘ingen genoplivning,’ og det modsatte kan også ende med at ske. Det skyldes, at it-systemer ikke kommunikerer ordentligt på tværs af regioner og kommuner.

Artikel top billede

(Foto: Olga Kononenko/Unsplash)

Vanskeligheder i kommunikationen mellem it-systemer på tværs af kommuner og regioner kan føre til, at patienter, der ikke skulle have været genoplivet, bliver det alligevel - eller den anden vej rundt.

Det skriver Sundhedsmonitor.

"Man kan risikere at genoplive nogen, der ikke ønsker det, eller undlade at genoplive nogen, som faktisk har et ønske om at blive genoplivet," siger Anne-Sofie Gade Lybker, udviklingssygeplejerske og sundhedsfaglig kvalitetskonsulent i Horsens Kommune, til mediet.

Det skyldes, at it-systemer på tværs af kommuner og regioner ikke taler sammen – altså at de ikke ordentligt kan udveksle vigtige informationer om patienterne, og en af de oplysninger, der kan gå tabt, er, hvorvidt lægen har ordineret, at en patient ikke skal genoplives, da denne oplysning ikke følger med automatisk, når en borger bliver flyttet mellem kommune og region.

Fejlen har været kendt blandt myndigheder i flere år, viser en aktindsigt, Sundhedsmonitor har fået i referater fra Fagligt Forum for Patientsikkerhed, der bistår Styrelsen for Patientsikkerhed.

Kommunernes Landsforening (KL) foreslår, at information om genoplivning automatisk kommer ind i elektroniske omsorgsjournal. I stedet for forskellige steder i det kommunale system. Uanset, om det er borgernes eget ønske om fravalg eller lægens fravalg, og dette kræver en samlet digital understøttelse.

"Vi er meget opmærksomme på de problemstillinger, som blandt andet KL gør opmærksom på som opfølgning på de ændrede regler for genoplivningsforsøg ved hjertestop, og sammen med kommuner og regioner er vi i øjeblikket ved at se på, hvordan man kan få dem løst," skriver sundhedsminister Sophie Løhde (V) i et svar på kritikken til mediet.

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job