Artikel top billede

(Foto: MobilePay/PR)

MobilePay kommer med kras kritik af Nets efter nedbrud: I trækker tiden

MobilePay mener selv at have løsningen på den type nedbrud, som hele landet mærkede lørdag aften.

Det skabte store problemer rundt i landet, da betalingsgiganten Nets lørdag aften oplevede et flere timer langt nedbrud, som gjorde, at danskerne ikke kunne betale med kort.

Nu retter MobilePay også kritik af Nets efter episoden, skriver Politiken.

MobilePay oplyser, at selskabet har en løsning, der er baseret på straksbetalinger, som kan sikre betalinger direkte fra en borgers konto til den forretning, som sælger en given vare, og løsningen virker uden brug af kort.

MobilePays kritik af Nets kommer, fordi MobilePay mener, at deres løsning kunne have fikset problemet lørdag aften, men løsningen er ikke implementeret i langt de fleste af landets betalingsautomater, hvilket ifølge mobilbetalingsselskabet skyldes, at Nets bevidst trækker tiden ud for at implementere løsningen.

"Hvis der kommer et nedbrud, så vil vi have mulighed for fortsat at køre alle transaktioner med vores nye løsning. Men vi oplever, at den ledende spiller på markedet, Nets, er meget langsomme med at få lavet de opdateringer, der er nødvendige," siger Jeanette Hertzum, der er landechef for MobilePay, til Politiken.

Nets, som står bag Dankortet og de fleste af landets betalingsterminaler, oplyser til mediet, at der gang i en dialog med kunderne for at sikre den bedste betalingsoplevelse, men selskabet svarer ikke direkte på, hvornår og hvorvidt MobilePays nye løsning kommer ud til terminalerne.