Kan en robot trække vejret?
Det spørgsmål står i centrum for ”Soft Robots – The Art of Digital Breathing”, den aktuelle anmelderroste udstilling på Copenhagen Contemporary.
Her møder 15 kunstnere og kunstnerduoer teknologien med både følsomhed og skepsis og lader maskiner opføre sig, om ikke som mennesker, så i hvert fald som noget levende.
Vi taler robotter, som er fremstillet af silikone, aktiveret af trykluft og formet som bløddyr eller amøber, der bevæger sig med en nærmest organisk rytme.
Der er ikke tale om sci-fi eller gadgets, men om en sanselig og refleksiv undersøgelse af forholdet mellem menneske og teknologi, hvor grænsen mellem det levende og det kunstige ikke længere er givet.
Udstillingen er inspireret af H.C. Andersens ”Nattergalen” og fascinationen mellem det perfekte maskinmæssige og længslen efter noget, der ånder ægte.
I eventyret får kejseren indfanget en nattergal, fordi han elsker dens sang. Han placerer den i et gyldent bur, men nattergalen får alvorlig konkurrence, da kejseren senere får en mekanisk nattergal, der måske synger lige så smukt, men også er mere skrøbelig.
Soft Robots fortæller historien om, hvordan vi ligesom kejseren bliver forført af teknologien, men måske glemmer, at åndedrættet ikke kan imiteres uden tab.
Flere værker trækker på biologisk æstetik og maskinlæring, som for eksempel Wang Shuis digitale realityshow, der bliver styret af algoritmer uden menneskelig instruktion.
Og generelt er udstillingen præget af internationale, især pan-asiatiske, perspektiver.
Det giver interessante indblik i kulturer, hvor der ikke nødvendigvis er en konflikt mellem det naturlige og det kunstige, tværtimod at maskiner kan betragtes som en del af en levende helhed.
Via samarbejdet Collide Copenhagen har flere af kunstnerne samarbejdet med CERN om at udvikle nye projekter i spændingsfeltet mellem kvantefysik og kunst. Et eksempel på, at teknologisk og æstetisk nysgerrighed går hånd i hånd.
For tech-interesserede byder Soft Robots på mere end buzzwords og spekulationer. Det er en udstilling, der sanseligt og kritisk åbner for det helt store spørgsmål: Hvad vil det sige at være i live, og hvem eller hvad kommer vi til at dele fremtiden med?
Udstillingen er blevet ramt af en regulær stjerneregn fra anmelderne. Både Berlingske og Kulturinformation kalder den for eksempel for ”en af årets bedste”.
Udstillingen Soft Robots kan opleves på Refshaleøen frem til nytår.
Kultur…