De fleste ved nok godt, at andre mennesker en stor betydning for vores helbred og velvære. Samt at ens netværk af venner og bekendte kan være med til at give succes i livet.
Men hvordan opbygger man det netværk? Og hvilke faktorer er mest afgørende?
Det kan du læse i den opdaterede udgave af business-klassikeren “Never Eat Alone, Expanded and Updated: And Other Secrets to Success, One Relationship at a Time”, der er skrevet af Keith Ferrazzi og Tahl Raz.
Som ung oplevede den ene af forfatterne – Ferrazzi, som også udgør bogens jeg-fortæller – hvordan rige mennesker blev rigere på grund af de tjenester, som de gjorde for andre i deres netværk.
At udvise sådan en generøsitet, er i hans øjne er særlig vigtigt, hvis man vil opbygge et stærkt, autentisk netværk.
Men man bør også være villig til at tage imod tjenester, da et netværk fungerer på baggrund af en fælles forståelse for at alle har brug for hjælp til noget.
Bogen handler til syvende og sidste om, hvordan man skaber og bevarer et netværk i den digitale tidsalder, hvor sociale medier spiller en større og større rolle.
Den handler blandt andet om, hvordan man lavpraktisk bør gribe sit netværk an. Herunder hvordan man på den ene side søger at udvikle netværket, men uden at fremstår som et fjols, hvorfor man ikke skal være alt for nøjeregnende og hvordan man laver en egentlig plan.
Det handler også om, hvordan man laver research på nye personer man møder og hvordan man – hvis man virkelig vil være organiseret – registrerer venner og bekendte i en egentlig database.
Samt hvorfor du aldrig bør spise alene og misse muligheden for at lære mennesker at kende (heraf bogens titel).
Undervejs er der også historier om velkendte og ekstremt ”forbundne” mennesker som for eksempel Bill Clinton og Dalai Lama.