Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

Apple er vippet af tronen: Er ikke længere klodens førende smartwatch-producent

Kineserne er vilde med smart-ure og det rykker nu ved top tre for smartwatch-producenter.

Mens Apple på mange måder er dominerende når det gælder smartphones, er der andre nicher, hvor selskabets nyder en klar dominans: Navnlig når det gælder smartwatches, tablets (iPads) og alt-i-en maskiner (iMacs).

Selskabets forspring hvad angår smart-ure skrider, fremgår det af analysehuset Counterpoint Researchs seneste kvartalsopgørelse over smartwatch-markedsandele.

Her ses det, at den kinesiske tech-gigant stormer frem i andet kvartal 2025, ved at tilegne sig markedsandele på 21 procent, som effektivt puffer Apple ned på en global andenplads, med sin markedsandel på 19 procent.

For Huawei er markedsandelen er 52 procent større end i samme periode sidste år. Den største afsætning foregår dog i hjemlandet Kina hvor billigere enheder i prislejet mellem 100. og 400 dollar dominerer.

Counterpoint-analytiker Balbir Singh noterer: "Kinas marked nyder stor fordel af prisvenlige valgmuligheder, målrettede statslige subsidier og en dyb integration med lokale app-økosystemer, der forbedrer anvendeligheden i hverdagen – fra betalinger til sundhedstracking hvillket gør smartwatches uundværlige på tværs af forbrugergrupper. Samtidig har tilbagegang i andre store regioner, især Nordamerika, hvor de fleste mærker oplevede modgang, været med til at cementere Kinas position som det førende marked for leverancer af avancerede smartwatches."

Sidste podieplads indtages af kinesiske Xiaomi med ni procent efterfulgt af kinesiske Imoo med ni procent, mens sydkoreanske Samsung ryger ned på en femteplads med seks procents markedsandele.

De kinesiske aktørers vækst kommer på et tidspunkt hvor det globale smartwatch kommer sig efter en flere kvartalers afmatning. Andet kvartal 2025 er det første fremgang for det samlede marked efter fem kvartalers skrump.