Tag magten tilbage fra techvirksomhederne: Her er matematikken bag algoritmerne

Ny bog afslører matematikken bag algoritmerne, der styrer vores onlineliv – og den er ikke nødvendigvis så kompliceret, som man skulle tro.

Artikel top billede

Det er velkendt, at vi lever i en verden af algoritmer, der definerer alt, hvad vi præsenteres for på YouTube, Facebook og Google – eller ser i nyhedsbreve fra virksomheder, vi har interageret med.

Men vi behøver ikke at lade sig styre af algoritmerne i nær så høj grad, som de fleste af os gør i dag. For faktisk er matematikken bag dem forholdsvis enkel.

Det mener i hvert fald Noah Giansiracusa, der er matematikprofessor ved Bentley University.

I hans bog “Robin Hood Math: How to Take Control of the Algorithms That Rule Your Life” præsenterer han en række matematiske begreber, som man kan bruge i sit daglige møde med algoritmerne.

For eksempel kan man bruge det der kaldes en vægtet sum til at gennemskue ens feed på sociale medier.

Her har forskellige parametre – som om man f.eks. har liket eller kommenteret på en video – fået tildelt forskellig vægt, der styrer hvilke videoer algoritmen skal vise næste gang.

Begreber som varians og forventet værdi, kan desuden bruges til bedre at forstå forudsigelser af fremtidige værdier.

Desuden kan matematikken ifølge forfatteren bruges til at træffe bedre beslutninger i hverdagen om alt lige fra handel på aktiemarkedet til tid på sociale medier.

Men hvis tanken om en hel bog med matematik får det til at løbe koldt ned ad ryggen, så frygt ej.

Bogen indeholder også en række eksempler fra historie og politik, såsom Anden Verdenskrig og forudsigelser af valgresultater, som er med til at sætte bogens begreber og teorier ind i mere konkrete rammer.

Ved at gøre denne matematik tilgængelig for en bredere skare mener forfatteren at kunne tage matematikkens magt fra de rige og give til alle os andre. Omtrent – og det er så her bogens titel kommer i spil – som Robin Hood tog fra de rige og gav til de fattige.

Er du nysgerrig på forfatterens pointer, så begyndt eventuelt med at høre mere om dem i podcasten her.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

KMD A/S

SAP-arkitekt

Midtjylland

Netcompany A/S

IT Consultant

Midtjylland

Schilling ApS

Support Specialist

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly