Microsoft har nu gjort sin nye backup-funktion til virksomheder bredt tilgængelig.
Funktionen, der hedder Windows Backup for Organizations, blev oprindeligt præsenteret på Ignite-konferencen i 2024 og har siden maj været ude i offentlig forhåndstest.
Efter september-opdateringen til Windows er løsningen nu klar til brug i organisationer verden over.
Funktionen er målrettet Windows 10 og 11-enheder, der er tilknyttet Microsoft Entra, og den skal aktiveres manuelt via enten Intune eller gruppepolitikker.
Det betyder, at it-afdelinger fremover automatisk kan gemme og genskabe brugeres indstillinger, præferencer og apps hentet via Microsoft Store ved udskiftning af enheder eller migrering til Windows 11.
Windows Backup skal gøre det hurtigere og nemmere at sætte nye enheder op og dermed reducere den tid, det tager for medarbejdere at komme i gang, skriver Microsoft i en officiel produktmeddelelse.
Data lagres i Exchange Online
De backup-data, der genereres, gemmes i Exchange Online i virksomhedens egen tenant og region.
Administratorer kan se placeringen af disse data i Microsoft 365 Admin Center under "Organization Profile".
Microsoft oplyser samtidig, at al kundedata er krypteret og kun tilgængeligt for særligt godkendte medarbejdere for eksempel i forbindelse med fejlsøgning eller regulatoriske krav.
Ifølge selskabet anvendes data udelukkende til formål, der er relateret til levering af den aftalte service, der eksempelvis drejer sig om forbedringer af sikkerhedsfunktioner.
Ikke en fuld systembackup
En ting er dog vigtig at bemærke.
Windows Backup for Organizations fungerer ikke som en traditionel fuld backup-løsning.
Den skal ses som et supplement til eksisterende administrations- og migreringsværktøjer og kræver, at it-afdelingen aktivt opsætter backup- og gendannelsespolitikker, før løsningen kan tages i brug.
Ifølge Microsoft skal funktionen sikre mere ensartede migreringsoplevelser og understøtte forretningskontinuitet ved at tilbyde driftssikker backup og gendannelse af centrale brugerdata.