Virksomheder får ny backup-funktion: Microsoft vil gøre det lettere at skifte pc

Ny funktion skal sikre hurtigere opsætning af nye enheder og gøre migreringen til Windows 11 lettere.

Artikel top billede

(Foto: Microsoft/PR)

Microsoft har nu gjort sin nye backup-funktion til virksomheder bredt tilgængelig.

Funktionen, der hedder Windows Backup for Organizations, blev oprindeligt præsenteret på Ignite-konferencen i 2024 og har siden maj været ude i offentlig forhåndstest.

Efter september-opdateringen til Windows er løsningen nu klar til brug i organisationer verden over.

Funktionen er målrettet Windows 10 og 11-enheder, der er tilknyttet Microsoft Entra, og den skal aktiveres manuelt via enten Intune eller gruppepolitikker.

Det betyder, at it-afdelinger fremover automatisk kan gemme og genskabe brugeres indstillinger, præferencer og apps hentet via Microsoft Store ved udskiftning af enheder eller migrering til Windows 11.

Windows Backup skal gøre det hurtigere og nemmere at sætte nye enheder op og dermed reducere den tid, det tager for medarbejdere at komme i gang, skriver Microsoft i en officiel produktmeddelelse.

Data lagres i Exchange Online

De backup-data, der genereres, gemmes i Exchange Online i virksomhedens egen tenant og region.

Administratorer kan se placeringen af disse data i Microsoft 365 Admin Center under "Organization Profile".

Microsoft oplyser samtidig, at al kundedata er krypteret og kun tilgængeligt for særligt godkendte medarbejdere for eksempel i forbindelse med fejlsøgning eller regulatoriske krav.

Ifølge selskabet anvendes data udelukkende til formål, der er relateret til levering af den aftalte service, der eksempelvis drejer sig om forbedringer af sikkerhedsfunktioner.

Ikke en fuld systembackup

En ting er dog vigtig at bemærke.

Windows Backup for Organizations fungerer ikke som en traditionel fuld backup-løsning.

Den skal ses som et supplement til eksisterende administrations- og migreringsværktøjer og kræver, at it-afdelingen aktivt opsætter backup- og gendannelsespolitikker, før løsningen kan tages i brug.

Ifølge Microsoft skal funktionen sikre mere ensartede migreringsoplevelser og understøtte forretningskontinuitet ved at tilbyde driftssikker backup og gendannelse af centrale brugerdata.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S