Midt i et villakvarter i Eurozonens nordøstlige hjørne, står robotter og sorterer på livet løs.
De skal bestemme, hvorvidt de iPhones, som er landet på samlebåndet, fungerer som de skal, om de skal kasseres eller noget midt i mellem.
Det er her, i en forstad til Estlands hovedstad Tallinn, at en cirkulær forretning bliver til, hvor finske Swappie er blevet en ledende aktør indenfor ’refurbishing’ – eller istandsættelse – af iPhones.
En ny, brugt mobil
Idéen med Swappie er enkel, men kræver noget benarbejde. Selskabet tager imod brugte iPhones fra underleverandører og forbrugere, sætter dem i stand og sælger dem efter, at de nu har fået nyt liv.
Som forbruger kan man endda selv indsende ens brugte enhed (forudsat at det er en iPhone eller iPad), få en pris for den alt efter stand, hvorefter Swappie gør den klar til at blive solgt som en ny brugt mobil.
For slutbrugeren giver forretningsmodellen adgang til iPhones til priser, som er langt under nyprisen. En iPhone 11 i god stand og som fortsat kan køre den nyeste iOS, koster eksempelvis fra 1.300 kroner her.
Benarbejdet for Swappie ligger så i at tage de brugte telefoner og undersøge dem, istandsætte dem og klargøre dem til salg – hvilket foregår på selskabets fabrik, hvor mere end 350 medarbejdere i to-holdsskift sætter mellem 1.000 og 5.000 telefoner i stand dagligt.
Selskabet opererer for øjeblikket alene med iPhones og iPads fra Apple, men under vores besøg bliver det ikke afvist, at andre enheder kan komme på tale – heriblandt Mac-computere.
Masse-tjek
Når en mobil lander på fabrikken i Tallinns Rahumae-kvarter, ryger den på samlebåndet, hvor et sæt robotarme på hektisk vis sørger for, at de indkommende enheder nulstilles, oplades og aktiveres.
Derefter ryger mobilerne forbi en stribe af robotter, der tjekker komponenterne og deres funktion igennem. Her sikres hvorvidt blandt andet knapper, skærme, batterier og kameraer fungerer, som de skal.
Efter diagnosticeringsprocessen, hvor op til 70 forskellige potentielle fejltyper opdages, sendes mobiltelefonerne til et manuelt tjek, hvor blandt andet Face-ID funktionen afprøves, inden enheden sendes til en eventuel reparation.
Tager under 15 minutter
Det sker ofte, at en indleveret mobiltelefon trænger til en, eller flere, kærlige hænder. En mobil har oftest ikke en, men flere fejlkoder.
De mest hyppige fejl finder man omkring splintrede skærm, nedslidte batterier, eller beskadigede kameraer.
Af samme grund har Swappie fokus på at kunne reparere disse på kort tid. Fejltypen ’B1’ (defekt batteri) kan klares på 12 til 15 minutter alt efter model.
Til trods for, at der sælges brugte og istandsatte telefoner, tilbyder Swappie en garanti for, at enhederne performer, som var de nye, mens der tilbydes to års reklamationsret.
Potentielle benspænd
Swappies forretningsmodel har dog indlejrede begrænsninger, som man som kunde vil kunne støde på.
Selskabet benytter sig af uoriginale dele, som ganske vist lever op til Apples specifikationer, men altså betyder, at man som bruger kan opleve en fejlmeddelelse på telefonen, hvor der påpeges, at der i telefonen er uoriginale dele.
Disse forsvinder dog inden for en halvanden uge, forsikrer Swappie.
En anden ulempe er, at vand- og støvtætheden ikke længere garanteres. Telefonerne er åbnet og lukket efter forskrifterne – men Swappie vil altså ikke forsikre, at telefonerne er vandtætte.
Apples telefoner har været helt eller delvist vandtætte igennem de seneste 10 år.
En tredje begrænsning ligger i at Swappie lovgivningsmæssigt ikke må gå ind og opgradere komponenter. For eksempel ved at opgradere lagerpladsen fra 64 gigabyte til 256 gigabyte.
Vejen til billige iPhones
Små ti år efter at Swappie blev grundlagt i Helsinki er selskabet nu i færd med at puste nyt liv i europæiske iPhones.
I dag tæller selskabet over to millioner kunder, mens omsætningen forventes at lande lige under de 250 millioner euro, svarende til knap 1,9 milliarder kroner.
Computerworld er inviteret til Tallinn af Swappie for at besøge sin fabrik. Læs mere om Computerworld og presseture her.