Distributører sælger gerne direkte

ITG gør det, Bluecom gør det, og Bridema gør det snart. Alle tre er it-distributører, der har valgt at etablere et selvstændigt selskab, som sælger direkte til slutbrugere. Det er en vanskelig balancegang at sælge til sine kunders kunder uden at få næsen i klemme.

Den traditionelle cyklus er, at it-distributører sælger til forhandlere, der sælger videre til slutbrugerne, men distributørerne får i stigende grad smag for at springe forhandlerne over og selv sælge til slutbrugerne.

? Vi går i luften her i september med en webshop, der sælger direkte til slutbrugerne, bekræfter Dean Nielsen, administrerende direktør for it-distributøren Bridema.

Han understreger, at Bridema i god tid inden annonceringen havde meldt ud, at den direkte kanal var på vej. Online-butikken får navnet Enavia.

Tag tyren ved hornene

? Man kan lige så godt tage tyren ved hornene. Det kan ikke lade sig gøre at holde sådan noget hemmeligt alligevel, siger Dean Nielsen.

Han vurderer, at Bridema er så etableret i flere produktkategorier, at forhandlerne ikke kan finde tingene billigere andetsteds, selv om de måske er forbitrede over, at Bridema går dem i bedene med direkte salg.

Dean Nielsen erkender, at forhandlerne kun har "begrænsede valgmuligheder", hvis de gerne vil finde deres varer hos en distributør, der ikke "forurener" sin distributørrolle med en direkte salgskanal.

Andre distributører, der har etableret direkte salgskanaler er Bluecom med Elibutum, 2IG er delvist ejet af Dansk Computer Center, og ITG har under sine vinger både en it-distributør (4G) og en forhandler (Blue IT Nordic).

Alle sælger de direkte til slutbrugerne, og fælles for alle er også, at indtjeningen er vigende i en branche kendt for stor volumen og lille profit.

Alle har haft tanken

Dean Nielsen tror, at de fleste i distributionsbranchen har haft den tanke at etablere en kanal beregnet for salg direkte til slutbrugerne.

? Det er bare lettere for nogle end for andre. Tag Ingram Micro og Tech Data. De har så meget mere at miste, så det ville være meget sværere for dem, siger Dean Nielsen.

Han mener grundlæggende, at alle i distributionsbranchen med dens pressede marginer gerne vil tjene flere penge.

Selskabet, der får navnet Enavia.com, bliver lanceret på et tidspunkt i september. Ifølge Dean Nielsen budgetteres med en årlig omsætning omkring 150 millioner kroner i løbet af halvandet år.

? Efter de 18 måneder forventer jeg, at der er sorte tal på bundlinien, siger Dean Nielsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere