Flere og flere it-distributører baserer en del af omsætningen på at sælge direkte til slutkunder uden om forhandlerne.
Hvis den tendens fortsætter med at gribe om sig, er IT-Brancheforeningens distributør-garanti truet.
Den blev skabt for et år siden og går kort fortalt ud på, at it-distributørerne sælger originalprodukter, har forhandlere som kunder og køber direkte hos producenter eller via en kanal, producenterne har anerkendt.
? Hvis det her med det direkte salg breder sig og ligefrem bliver et issue, så skal garantien tages op til revision, siger Ole Eklund, formand for ITB's distributørudvalg og dertil administrerende direktør for Magirus Nordic.
Formålet med garantien er at "højne distributørbranchens anseelse over for kunder og leverandører og understrege de værdier, distributørerne tilfører den danske it-omsætning."
? Vi er klar til at tage garantien på agendaen. Når pressen påstår, at de rene distributører er en døende art, så skal vi da kigge på det på vores næste møde til november, siger Henrik Egede, der er ITB's repræsentant i udvalget.
Herhjemme har for eksempel Bluecom, Dansk Computer Center og ITG parallelle selskaber, der sælger direkte. Seneste skud på stammen er Bridema, der går i luften i denne måned med selskabet Enavia.com.
Også i udlandet trækker det i it-distributørerne for at sælge direkte.
Italiens største it-distributør Esprinet, der sidder på 50 procent af markedet i Italien, har købt en web-butik og er klar til at sælge direkte til slutkunderne.
Også den tyske top fem it-distributør COS sysler angiveligt med lignende planer.