Bilimportør starter it-forretning

Bilimportøren Nellemann følger i fodsporene på A.P. Møller og Novo Nordisk og starter eget it-selskab, der skal sælge Nellemanns egenudviklede it-system til bilbranchen.

Novo Nordisk gjorde det med NNIT. A.P. Møller gjorde det med Mærsk Data. Man udskilte et it-selskab, som udover at betjene modervirksomhedens kerneforretninger med it-løsninger, også tilbyder systemer ud af huset.

Det er endnu ikke i helt samme klasse, men i princippet fuldstændig det samme, når den store bilimportør Nellemann udskiller et it-selskab fra sine lænder.

Nellemann importerer Kia, Jaguar, Lotus og Aston Martin.

Nellemann-folkene har gennem de seneste ti år udviklet deres eget system baseret på først en XAL-platform, nu løftet over på en Axapta-platform.

Infonizer-systemet er bygget på Axapta 3.0 og applikationerne er udviklet i .Net i samarbejde med Microsoft, og håndterer økonomiske data samt styklister, reservedele og kundeinformationer.

Det er de kritiske data i en bilforhandler eller en bilimportørs hverdag.

Selskabet Infonizer er i løbet af udviklingsarbejdet blevet Microsoft-partner, og systemet frigives i sin første kommercielle version til november.

Det er i første omgang de danske forhandlere og importører, der er målgruppen.

- Senere vil England, Tyskland og Asien blive interessante, oplyser Niels Skjoldager, direktør i Infonizer.

Biler i Kvickly?

Nellemanns gruppe af virksomheder har udviklet og brugt systemet de seneste 10 år og har i dag 100 brugere på det.

Ideen om at lave et produkt til resten af bilbranchen blev udviklet for et års tid siden af Niels Skjoldager, som blev sat i spidsen for det nye datterselskab.

Han forklarer, at der findes masser af andre bilbranchesystemer i verden, men at mange er dem er fra 80'erne, COBOL-baserede og forældede.

- De systemer kan ikke udnytte de nye teknologier i for eksempel .Net-platformen. Blandt andet kan de ikke skaleres, siger Niels Skjoldager.

Lige nu er bilmarkedet ved at ændre sig. Bilhusene begynder at køre multibrands. Det vil sige, at de sælger biler af flere forskellige fabrikater.

Samtidig er bilimportørernes og producenternes traditionelt meget store indflydelse på, hvem der har lov til at forhandle de forskellige mærker, ved at forsvinde.

EU er i færd med at liberalisere bilmarkedet, så det bliver det frit for enhver at sælge alle bilmærker.

Et tænkt eksempel kunne være, hvis supermarkedskoncernen Coop køber et billigt parti Seat-biler og sælger dem som slagtilbud i Kvickly.

Det stiller endnu større krav til styklister, reservedelelager, kundeinformation og regninger, mener Niels Skjoldager.

Frygter ikke fremtiden for Axapta

Microsoft er gang med at smelte sine fire små ERP-systemer, Axapta, Navision, Solomon og Great Plains, sammen på en fælles platform under navnet Dynamics.

Dermed forsvinder Axapta i sin nuværende form inden for en årrække. Det bekymrer ikke Niels Skjoldager:

- Axapta er i forvejen den platform, der minder mest om .Net, og som vi også udvikler funktionaliteten i. Microsoft garanterer i øvrigt, at der som minimum vil være support på Axapta til 2012, siger Niels Skjoldager

Prisen på det nye bil-managementsystem afhænger af installationernes størrelse. Et gæt ligger i omegnen af 20-30.000 kroner per bruger.

- Men det handler først og fremmest om, at bilbranchen skal se de nye muligheder. Toyota er i øjeblikket de eneste, man oplever som rigtig visionære. Vi vil gerne hjælpe de andre med at blive lige så gode, siger Niels Skjoldager.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Proces Manager med agil erfaring til Koncern It i Udlændingestyrelsen

Københavnsområdet

KMD A/S

DevOps Engineer

Nordjylland

PensionDanmark

IT Security Specialist

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly