En million transaktioner i 2004 til en værdi af mere end 21 milliarder kroner placerer ifølge den administrerende direktør den elektroniske markedsplads IBX blandt de største af slagsen.
Den danske e-markedsplads Gatetrade formidlede sidste år til sammenligning indkøb til en værdi af 232 millioner kroner.
? Det ser rigtig godt ud i øjeblikket. Vi er begyndt at tjene penge og oplever stor vækst, siger Søren Ohm, der er administrerende direktør for IBX i Danmark.
IBX beskæftiger omkring 200 mennesker og fokuserer primært på det private marked, hvor Gatetrade i højere grad fokuserer på det offentlige.
? Vi etablerer en privat e-markedsplads for vores kunder, som vi understøtter med værktøjer og know how omkring det at købe ind elektronisk, og derved opnå besparelser, siger Søren Ohm.
I den første halvdel af 2005 har IBX øget overskuddet før afskrivninger til 6,4 millioner kroner, hvor det i samme periode året før var på en million.
Ruller ud jorden rundt
- I efteråret fokuserer vi på at sikre integration af Trimondo (konkurrent, købt i foråret, red.), ligesom global udrulning og en videreudvikling af produktporteføljen har højeste prioritet. Samtidig søger vi aktivt efter nye erhvervelser på det europæiske marked, udtaler Hans Ahlinder, koncernchef i IBX.
Resultatet før skat landede i første halvår på 0,9 millioner kroner mod minus 9,8 millioner i samme periode 2004.
At internationaliseringen går godt ses af, at samtlige opgaver i første halvår omfattede indkøb i to eller flere lande.
Blandt de nyeste kunder er Lego-koncernen og Deutsche Post World Net, som IBX sidste år indgik en femårig aftale med.
Aftalen er verdensomspændende og omfatter mere end 5.000 leverandører i 20 lande.
Blandt IBX?s kunder er Ericsson, Deutsche Post, Lufthansa, Volvo Group, Novo Nordisk, Skanska, SEB, den norske stat og Arla Foods. Af disse er Deutsche Post World Net, Lufthansa Airplus og danske Novo medejere.