Glansen er gået af e-learning

Tema: Ingen taler læring uden it. Derfor er fænomenet e-learning heller ikke længere interessant i sig selv. Til gengæld har e-learning fundet sin faste plads i de fleste uddannelsesforløb.

Det giver ikke længere mening at betragte e-learning som selvstændigt område.

I dag taler ingen alligevel om læring uden it, og e-learning er i dag blot en del - en naturlig del - af en samlet uddannelsesindsats.

Ingen analyser på området

Analysehuset IDC, der følger udviklingen i it-markedet, mener ikke, at e-learning som selvstændigt område er tilstrækkeligt interessant til, at der skal laves friske analyser af udviklingen.

De seneste tal fra IDC er et par år gamle.

De forudsiger, at e-learningmarkedet vokser 29 procent om året frem til 2007, og at e-learning i stigende grad optræder som en del af integrerede uddannelsesløsninger.

At der ikke er lavet nye undersøgelser længe er imidlertid et sundhedstegn, mener Karsten Fogh Ho-Lanng, nordisk research manager hos IDC.

– Det er et udtryk for en modning af e-learning-markedet. Det er det samme, vi har set med e-handel, som vi i dag betragter som handel, der tilfældigvis går gennem online-kanalen, siger han.

Nødvendigt med flere former

E-learning er ét værktøj ud af flere og kan ikke stå alene, med mindre der er tale om uddannelse i meget simple arbejdsgange.

Jo mere kompliceret stofområdet er, jo større er behovet for at kombinere forskellige former for undervisning - den såkaldte blended learning, fortæller Per Mølgaard Thorsen, partner i e-learning-virksomheden ProOffice.

– Blended learning er nødvendig, fordi man med ren e-learning mangler den intelligente interaktivitet. E-learning egner sig til applikationstræning, altså øvelser i at bruge programmer, hvor rammerne er faste og svarmulighederne er konforme, siger han.

At e-learning er blevet et naturligt element i mange virksomheders uddannelsesprogrammer, fremgår af undersøgelsen E-learning Monitor, som Institut for Konjunktur-Analyse gennemførte sidste år.

Undersøgelsen bekræfter, at e-learning skal bruges sammen med andre undervisningsformer.

De fleste af de 300 virksomheder i IFKA-undersøgelsen svarer, at blandt andet det sociale aspekt mangler, når de underviser de ansatte med e-learning.

Seks ud af 10 virksomheder har dog gode erfaringer med e-learning.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job