Fokus på salg af løsninger frem for komponenter har vist sig at være en givtig recept for forhandleren og konsulenthuset Component Software.
- Samtidig følger vi i højere grad vores løsninger og implementeringen af dem hele vejen, indtil kunden opnår den værdi, som vi har lovet ham, forklarer Claus Kruse, administrerende direktør, Component Software.
En win win-situation
På den måde bliver kunden tilfreds. Han får, hvad leverandøren har lovet - forbedret beslutnings- og ledelsesgrundlag. Samtidig følger Component Software produkterne i længere tid og lægger selvsagt til på fakturaen hele vejen.
- Vi har også øget vores fokus på enterprisesalg og jo større og jo mere kompleks opgaven er, jo højere Return on Investment er der for både kunden og os, siger Claus Kruse.
I løbet af 2005 har Component Software også kapret en stribe nye kunder heriblandt Jyske Bank, TrygVesta, Københavns Fondsbørs (OMX) og Nycomed.
Omsætningen er øget med 68 procent til godt 54 millioner kroner i forhold til 2004. Resultatet af den primære drift er øget næsten 200 procent fra to millioner kroner i 2004 til cirka 5,7 millioner i 2005.
BI og EIM
Tidligere var Component Software bedst kendt som distributør af BI-software fra blandt andet Business Objects. I dag sælger selskabet stadig BI-licenser, men gør sig i stadig højere grad inden for EIM (Enterprise Information Management).
- Du kan sige, at BI er et af de ben EIM står på, forklarer Claus Kruse.
Virksomhedens værste konkurrenter er paradoksalt nok kunderne selv. Altså de af kunderne, der vælger at bygge egen infrastruktur med håndkode inde bagved.
Component Software forventer betydelig vækst også i 2006. Virksomheden fortsætter med at udvide den danske organisation og har allerede sagt goddag til en god håndfuld nye medarbejdere i indeværende år.
Selskabet blev grundlagt i Norge i 1997, har i dag kontorer i Oslo, Stockholm og København. Koncernen beskæftiger flere end 150 medarbejdere.