Nye it-problemer hos Skat rammer eksporten

Skats nye eksportsystem, e-Export, er belastet af fejl og lange ventetider. Dermed kan skatteenheden føje endnu et it-problem til listen.

Danske eksportvirksomheder må væbne sig med tålmodighed i disse dage. Siden Skat den 1. marts gik over til det nye eksportsystem, e-Export, har systemet på grund af en fejl været ramt af lange ventetider.

- Der er tilsyneladende tale om et kommunikations-problem mellem databaserne, forklarer fagchef Claus Bruun Johannesen.

- Vi er ved at undersøge sagen nærmere sammen med vores leverandør. Vi arbejder med et antal forskellige fejlmuligheder, men vi har endnu ikke en helt klar forklaring, siger han.

Dermed kan skatteenheden føje endnu et it-problem til listen, der i de seneste par uger har været præget af alvorlige problemer med tastselv-løsningen på grund af en applikationsfejl og problemer med login-softwaren.

Samtidig blev Folketingets Finansudvalg i onsdags præsenteret for en ekstraregning på 91 millioner kroner til modernisering af Skats it-systemer.

Svært at komme kø til livs
Det nye e-Export-system er en del af moderniseringen og forenklingen af eksportprocedurerne for danske virksomheder.

Virksomhederne bruger systemet til at angive, hvilke varer der eksporteres, men siden Skat skiftede til e-Export den 1. marts, har systemet altså været belastet af lange ventetider.

Eksportørerne mærker problemet, når de sender deres eksport-oplysninger elektronisk til Skat. Kvitteringen modtages først med forsinkelse, og det betyder, at angivelsen måske ikke er færdigbehandlet hos Skat, inden det forventede eksporttidspunkt.

- Når der opstår kø i de mest belastede perioder, har vi svært ved at komme puklen til livs, så køafviklingen skal optimeres, forklarer Claus Bruun Johannesen fra Skat.

Torsdag eftermiddag var der ventetider på op til to timer på e-Export, mens systemet i mindre belastede perioder har fungeret efter hensigten.

Skats it-leverandør, Steria, er i gang med at finde en løsning på problemet, men det vides endnu ikke, hvornår e-Export fungerer optimalt.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Bording Data A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere


GDPR fire måneder efter ikrafttræden: Få styr på processerne – de næste skridt

På dette seminar får du bud på, hvor du kan finde de skjulte proces-fordele ved at være GDPR-compliant. Og hvordan du får fikset de mest kritiske GDPR-mangler lige nu.

29. august 2018 | Læs mere






Premium
Alle vil være agile men kun få har succes: Sådan begynder du omstillingen
Agil udvikling er nærmest synonym med digital innovation og overlevelse i den digitale tidsalder, men få mestrer det. Traditionelle organisationsstrukturer sætter ofte en stopper for de agile teams, men med et fokuseret arbejde kan det ændres. Her får du en række vitale råd fra McKinsey.
Computerworld
Studieguide: Følg disse råd og få mest smartphone for pengene - disse fire smartphones er de bedste køb lige nu
En ny, velfungerende smartphone behøver ikke at koste alverden. Sådan får du masser af mobil til få penge.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Amazon kan komme til at lide samme skæbne som Uber i Danmark - fagbevægelse ruster sig til kamp
Den danske fagbevægelse står klar til at give Amazon en varm velkomst på det danske marked. Spørgsmålet er derfor om et stærkt samarbejde mellem på den side detailbranchen og internethandlen og på den anden side fagbevægelsen vil kunne skabe et bolværk mod Amazons indtog, eller om Amazon har lært af Uber og Ryanairs fejl?
White paper
Ny undersøgelse: Service er nøglen til øget omsætning i den digitale fremtid
Service bliver en vigtigere og vigtigere del af din virksomheds succes fremadrettet, og i dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kommer i gang med at implementere intelligente serviceløsninger. Undersøgelsen der er udført af Salesforce, fortæller blandt andet at hele 92% af alle adspurgte ledere vil have deres organisation til at adaptere servicestrategier, for bedre at kunne reflektere kundens ønsker og behov. Læs dette og meget mere nu, ved at downloade vores gratis whitepaper.