Xerox, der producerer kontormaskiner, har fremgang i salget, og det er også strengt nødvendigt.
- De sidste tre-fire år har vi været nødt til at sælge 15-16 procent flere enheder hvert år bare for at fastholde vores omsætning, fortæller Morten Felding, administrerende direktør, Xerox.
Han forudser, at denne tendens til at sælge stadig mere bare for at fastholde omsætningen fortsætter de næste tre-fem år, hvor priserne falder, produktcyklusser bliver kortere, og konkurrencen bliver stadig skarpere.
- Vi har solgt 26 procent flere enheder sidste år, men vores omsætning er kun steget med syv procent, siger Morten Felding.
Ser bare sådan ud
I regnskabet er Xerox' omsætning ellers gået tilbage fra 300 til 280 millioner kroner, men sådan ser virkeligheden ikke ud, hævder Xerox-direktøren.
- Vores kommissionsindtægter er gået tilbage, men den underliggende omsætning er faktisk ikke faldet, selv om det ser sådan ud i regnskabet, forklarer Felding.
Resultatet før skat, der ifølge Morten Felding er et tydeligt udtryk for, om man er i stand til at tjene penge, er gået tilbage med en lille million kroner, men det bider heller ikke på Xerox-direktøren:
- Fra 28 millioner kroner til 27 millioner kroner før skat, det kalder jeg fladt, siger han, der ikke kommenterer, om Xerox også ville kalde udviklingen flad, hvis udviklingen havde været svagt stigende i stedet for faldende.
Farve og flere forhandlere
Fremgangen i salget kan især tilskrives farveprodukter. Det vil sige farveprintere, -kopimaskiner og de såkaldte multifunktionsmaskiner.
Konkurrencen mærker Xerox især fra Konica/Minolta og Icon inden for det offentlige.
- Og så selvfølgelig HP på printersiden, lyder det.
Om få uger introducerer Xerox et nyt koncept, der betyder, at en printer-kunde kan regne med en fast pris per print og på den måde undgå overraskelser med større brug end ventet af toner, papir et cetera på print- og kopisiden.
- Med hensyn til indeværende regnskabsår forventer jeg at bevare status quo på omsætningen og nå en bundlinje på samme niveau som i 2005, siger Morten Felding.
Salget skal øges, og til det formål vil Xerox gerne have flere forhandlere tilknyttet - især i den lave ende af markedet, hvor de små og mellemstore virksomheder huserer.