Datacenter: Vi er hårdt ramt af succes

Forsikringens Datacenter (FDC) er så hårdt ramt af succes, at selskabet, der konkurrerer med selskaber som IBM og CSC, har måttet skubbe et internt projekt med flytning af komponenter til Java-platformen.

For tiden er Softwarehuset Forsikrings Datacenter (FDC) så hårdt ramt af succes med blandt andet to nye kunder i Norge, at selskabet må prioritere interne opgaver som for eksempel Java-projektet, der handler om at flytte FDC's løsning komponent for komponent over på Java-platformen.

Hele FDC's udviklingsplatform er baseret på IBM's Websphere, og derudover følger selskabet en Java-strategi, der indebærer, at der flyttes komponenter over på J2EE-platformen.

Ordnes i Indien

Oprindelig var planen, at den første komponent skulle have været flyttet til Java-platformen af FDC's indiske samarbejdspartner allerede sidste år, men det har der været for travlt til.

- Jeg forventer, at vi kommer i drift i år med den første Java-komponent, som er vores Unit Link, siger Birgitte Hass.

FDC's forretningsområder omfatter outsourcing af hele eller dele af forsikringsselskabers it-systemer, komponentsalg, konsulentassistance og salg af løsninger baseret på den serviceorienterede arkitektur (SOA).

Ikke helt almindelig

Den måde, FDC er skruet sammen på, er ikke helt almindelig. FDC er et kommanditselskab, hvor ejerne investerer i udvikling af virksomhedens standardløsning og samtidig justerer priserne, så resultatet altid ender på nul.

- Vi tilpasser enhedspriserne og investerer i vores løsning, så vi går i nul, og det hænger sammen med, at vi ikke er et aktieselskab, men et kommanditselskab, forklarer Birgitte Hass, administrerende direktør, Forsikringens Datacenter (FDC).

Hendes forventninger til indeværende år er, at det bliver "et vækstår," med en kraftig vækst i omsætningen, hvilket som sædvanlig ikke slår igennem på bundlinjen.

- Til gengæld vil vi bruge den øgede indtægt på yderligere udvikling af vores produkter og reduktion af priserne, lover Birgitte Hass.

Hæfter personligt

Hun mener i øvrigt, at FDC er den eneste leverandør af forsikringssystemer, som tilbyder et ægte standardsystem, hvor alle kunder kører i den samme kildekode og følges ad i releases.

Et kommanditselskab består af to kategorier af deltagere - komplementarer og kommanditister.

Komplementarerne hæfter personligt, uden begrænsning og solidarisk for virksomhedens forpligtelser, mens én eller flere deltagere (betegnet kommanditisterne) "kun" hæfter begrænset. Udover deltagerne er der almindelige eksterne kunder.

I FDC's tilfælde er der én komplementar, Forsikringsselskabernes Data Central ApS, som de tre kommanditister Nykredit Østifterne Forsikring, Fortsættelsessygekassen Danmark og International Health Insurance ejer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere