Netværksudbyderen Danske Telecom har rullet trådløst bredbånd ud i København, Odense og Århus og har de første 6.000 betalende kunder på plads.
Omsætningen steg sidste år med godt 62 procent, mens underskuddet steg med mere end 500 procent. Ledelsen betragter resultatet som acceptabelt.
- Inden sommerferien har vi dækket yderligere seks byer med trådløst bredbånd, så jeg synes, at det går forrygende fantastisk godt, siger Peter Jerry Sørensen, administrerende direktør, Danske Telecom.
Nyt og dyrt
Han understreger, at det trådløse Wimaxx-bredbånd er en ny og dyr forretning at bygge op, og at det stigende underskud er afklaret med virksomhedens økonomiske bagland.
Ved udgangen af 2006 regner direktøren med, at Danske Telecom har 10.000 kunder. Målet er videre, at der er 25.000 kunder i hus, inden Wimaxx-udrulningen, hvor der er planlagt en 18 måneders lanceringsperiode, er slut.
- Ser du på vores kerneforretning, netværk til kommuner, amter, statslige institutioner og erhvervsvirksomheder, så er der plus på bundlinjen, siger Peter Jerry Sørensen.
Han forventer, at hele Danske Telecom når break even "måske i slutningen af 2007, men nok snarere i første eller andet kvartal 2008."
Ifølge direktøren går Danske Telecom ikke efter et kortsigtet overskud, men efter en "overskudsgivende og langsigtet position på telemarkedet."
Ledelsen forventer, at 2006 bliver et "specielt godt år for bredbåndstjenester med et forventet nysalg af cirka 365.000 linjer svarende til 1.000 nye linjer om dagen."