En stadig større del af computerspilsalget foregår i supermarkederne frem for i de specialforretninger, der udelukkende lever af at sælge spil.
Det fortæller den danske afdeling af Electronic Arts, der udvikler, markedsfører og udgiver spil.
- Forbrugerne bevæger sig over imod supermarkedskanalen som det foretrukne sted at handle spil. Vi oplever en klar tendens til, at supermarkederne sælger mere og mere, fortæller Thue Christiansen, landechef i Electronic Arts.
Salami og hårshampoo
Han ønsker ikke at oplyse nøjagtigt hvor meget, der bliver solgt i specialforretningerne og i supermarkederne.
Hos Dansk Supermarked bekræfter man dog, at computerspil efterhånden er en vare på lige fod med salami og hårshampoo.
- Vi har oplevet en fremgang på omkring 20 procent i forhold til sidste år, lyder det fra produktchef Henrik Pii Olesen, der har ansvaret for de digitale produkter i blandt andet Bilka og Føtex.
Pokémon hitter
Det er specielt netop Bilka og Føtex, der satser på at sælge spil.
Dansk Supermarked oplyser, at det er børnespil og spil til Game Boy, der sælger bedst.
Pokémon er blandt de helt store salgssucceser, og i det hele taget er det familie- og underholdningsspil, der er populære hos kunderne i supermarkederne.
- Det er meget mainstreamspil, der bliver solgt i supermarkederne, mens specialbutikkerne står mere for nichespillene, forklarer Thue Christiansen fra Electronic Arts.
Skal satse på nichespil
Trods en 20 procents stigning i spilsalget i supermarkederne, tror Thue Christiansen ikke, at de deciderede spil-forretninger vil uddø.
- Forbrugerne har vænnet sig til at købe spil på egen hånd, og de har ikke i samme grad brug for at spørge personalet til råds, når de køber mainstreamspil. Men supermarkederne vil aldrig kunne tilbyde det samme brede sortiment og den rådgivning, som specialbutikkerne kan, siger Thue Christiansen, landechef i Electronic Arts.
- Specialforretningerne skal overleve ved at pleje det nichebehov, der er – og som passer til hardcore-gamerne, mener han.